A Wizz Air válasza a lárnakai és cataniai járat körüli incidensekre

A Wizz Air légitársaság reagált azokra az eseményekre, amelyek során több utas maradt le a Lárnakára és Cataniából Budapestre tartó járataikról, miután a gépek az előrejelzettnél korábban, illetve jelentős késéssel szálltak fel. A légitársaság szerint többszöri felszólítás ellenére sem jelentek meg az utasok Lárnakán, míg Cataniában a tájékoztatás hiányosságai okoztak problémát.

Hétfő éjjel hatórás késéssel indult el a Wizz Air Lárnakára tartó járata, ami az utolsó előre jelzett időpontnál korábban szállt fel, ezáltal több utas lemaradt róla. A járat eredetileg 16:15-kor indult volna, de a tervezett start előtt két órával 17:45-re módosították a felszállást, a check-in időpontja azonban nem változott. Az utasokat három és fél óra várakozás után leszállították a gépről, és azt az információt kapták, hogy leghamarabb 23:10-kor indulnak. Az indulást azonban 21:30-kor 21:50-re módosították, és a légitársaság sem sms-t, sem e-mailt nem küldött az utasoknak. A gép végül 22:10-kor szállt fel, és kilenc ember maradt le, akik valószínűleg nem hallották a hívást.

A Wizz Air közleményében elmondta, hogy a viharos időjárás miatt nem tudott a járat idejében elindulni Lárnakán. Annak érdekében, hogy a lehető legkisebb késéssel indulhasson, megkezdték az utasok beszállítását, majd a késés hosszabbra nyúlása miatt visszaengedték őket a váróba, és étkezési vouchereket is biztosítottak számukra. A légitársaság arra kérte az utasokat, hogy figyeljék a kijelzőket és a földi kiszolgálók bejelentéseit. A második beszállás az előrejelzésnél korábban zajlott le, mert a járat hamarabb kapott engedélyt a felszállásra. A hiányzó utasokat név szerint is többször figyelmeztették a hangosbemondón keresztül, de kilencen így sem jelentek meg, így a repülőgép a többi utassal 22:08-kor szállt fel.

Ezzel szemben Cataniából másfél napos késéssel, szerda hajnalban indult el a Wizz Air budapesti járata. Az eredetileg hétfő 21 órára kiírt indulást először kedd 0:45-re, majd 23 órakor törölték a járatot. Kedden szerda hajnali 2 órára módosították a felszállás időpontját, de az utasok elmondása alapján a Wizz Air semmilyen tájékoztatást nem adott, csak rövid értesítéseket küldött a járat további késéseiről. A repülőgép végül szerdán 3:27-kor szállt fel, így az utasok hétfő este helyett szerda reggel 5:20-kor landoltak Budapesten.

A légi közlekedés legforgalmasabb hónapja a július, amikor Magyarországon naponta 4 ezer járatot kezelnek, és gyakoriak a járattörlésekről és utaspanaszokról szóló hírek. Június végén a Sun Express és az Eurowings járatainak utasai is hasonló problémákkal szembesültek. Budapest Főváros Kormányhivatala hatósági ellenőrzést indított négy légitársasággal szemben, köztük a Wizz Airrel, a jelentős késések miatt. A hatósági ellenőrzés célja, hogy a társaságok betartották-e az uniós rendelet előírásait az utasok tájékoztatását és segítségnyújtását illetően.

A Wizz Air közleményben jelezte, hogy késés vagy járattörlés esetén tájékoztatják az utasokat az eseményekről és az átfoglalás vagy a jegyár visszatérítésének lehetőségeiről. Azok az utasok, akik nem közvetlenül a légitársaságnál vásároltak jegyet, késve vagy egyáltalán nem kaphatnak tájékoztatást, mivel a légitársaság az információkat az utazási irodáknak küldi el.

Az utasok kártérítésre vagy extra ellátásra akkor jogosultak, ha járattörlés esetén nem tudnak elutazni, vagy ha jelentős késés miatt a légitársaságnak ellátási és segítségnyújtási kötelezettségei keletkeznek. Rendkívüli körülmények, mint például veszélyes időjárási körülmények vagy madárrajjal történő ütközés, esetén az utasok nem jogosultak kártalanításra. Ha a gép indulása több mint 5 órát késik, a légitársaságnak fel kell ajánlania a jegyár visszatérítését.

A Wizz Air szerint a késések és járattörlések hátterében számos tényező áll, amelyek messze túlmutatnak a légitársaságok hatáskörén. A világjárványt követően 2021-ben, valamint tavaly volt a legkaotikusabb a nyár a légi utazásban, de az idei nyár statisztikái szerint nincs sokkal több késés, mint az ilyenkor szokásos időszakban. A légi utazással kapcsolatos szakértő, Varga G. Gábor szerint a világjárványt követő fellendülésben nem állt rendelkezésre elég munkaerő, sem a repülőtereken, sem a légitársaságoknál, sem a földi kiszolgálóknál, ami káoszt okozott az európai légi közlekedésben. Varga kiemelte, hogy rengeteg szereplő koordinált együttműködése szükséges, hogy a gépek időben megérkezzenek, és ha bármelyik szereplő nem látja el időben a feladatát, akkor az érintett gép jó eséllyel késni fog. Továbbá a légi útvonalak telítettsége és a légiforgalom irányítási kapacitásának korlátossága is komoly problémát jelent.

A Wizz Air hangsúlyozta, hogy mindent megtettek a nyári csúcsidőszakra való felkészülésre, és SMS-ben, e-mailben értesítik az utasokat a változásokról, de csak azokat, akik közvetlenül náluk vették a jegyüket. A légitársaság szerint a légiforgalmi irányítási rendszerekben látják a problémát, és kötelességüknek érzik felhívni a figyelmet a helyzetre, valamint határozottan kérni a hatóságoktól, hogy rendezzék a légiirányítás problémáit.

(Borítókép: Németh Kata / Index)