Fizetős Facebook és adatkövetés – az EU fellép a Meta ellen

Az Európai Unió eljárást kezdeményez a Facebookot működtető Meta ellen, amiért a vállalat megszegte a blokk új digitális szabályait, ez pedig csupán egy héttel azután történik, hogy az Apple ellen is hasonló lépéseket tettek. Az Európai Bizottság a digitális piacokról szóló törvény (DMA) keretében lép fel, amelynek célja a fogyasztói választások bővítése és az európai startupok versenyképességének növelése.

A szabályozó hatóságok előzetes megállapításaikat nyilvánosságra hozták, amelyek szerint a Meta "fizetsz vagy beleegyezel" üzleti modellje, amely lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy dönthessenek: vagy fizetnek azért, hogy reklámok nélkül és a tevékenységük követése nélkül használhassák a szolgáltatásokat, vagy ingyenesen használják a platformokat, miközben hozzájárulnak adataik gyűjtéséhez, nem nyújt valódi választási lehetőséget azoknak, akik nem akarják, hogy a Meta nyomon kövesse a netes tevékenységüket.

Az EU új szabályozása értelmében a nagy technológiai vállalatoknak szükségük van a felhasználók beleegyezésére ahhoz, hogy személyes adataikat különböző alapvető platformszolgáltatások között összekapcsolhassák vagy kereszthasználhassák. A Meta álláspontja szerint az előfizetéses modell összhangban áll az európai bíróság iránymutatásaival és a DMA-val, és a vállalat további konstruktív párbeszédre számít az Európai Bizottsággal a vizsgálat megoldása érdekében.

Amennyiben bebizonyosodik, hogy a Meta megsértette a törvényt, akkor a cég akár a globális forgalmának 10%-áig terjedő büntetést kaphat, súlyosabb visszaélés esetén pedig akár 20%-os büntetésre is számíthat. Margrethe Vestager, a digitális politikáért felelős ügyvezető alelnök meglepődését fejezte ki, hogy a világ legnagyobb vállalatai közül néhányan próbálják kijátszani a szabályokat.

Elemzők szerint a Meta elleni vádak azt jelzik, hogy Brüsszel gyorsan kíván fellépni az állítólagos versenyellenes magatartással szemben. Ez a lépés azután történt, hogy az EU az Apple-t vádolta meg az innováció akadályozásával az App Store-jában, ami az első alkalom volt, hogy a blokk új hatáskörét egy technológiai óriáscég ellen alkalmazta. A Meta elleni vádak tovább erősítik az EU elkötelezettségét a tisztességes, nyílt és versenyalapú piac biztosítása mellett a digitális térben.

Thierry Breton, az EU egységes belső piacáért felelős bizottsági tagja kritizálta a Meta „fizess vagy egyezz bele!” modelljét, mondván, hogy a vállalat ezzel „felhasználók millióit állítja választás elé”. A DMA lényege éppen az, hogy a felhasználók kezébe adja a személyes adataikkal kapcsolatos döntést, illetve hogy más vállalatok a technológiai óriásokat megillető azonos jogokkal működhessenek az adatok hozzáférésével kapcsolatban.

A Meta európai felhasználóinak már november óta lehetőségük van fizetés ellenében kiiktatni a hirdetéseket közösségi oldalaikról. A vállalat szóvivője szerint a modell megfelel az uniós szabályozásnak, és konstruktív megbeszéléseket kívánnak folytatni az Európai Bizottsággal annak érdekében, hogy a vizsgálatot lezárják. A HWSW megjegyzi, hogy a modell novemberi indulása óta több támadás érte mind a fogyasztóvédők, mind pedig a jogvédők részéről. A Meta a múlt héten jelentette be, hogy csökkenti a szóban forgó szolgáltatás havidíját, azonban ez sem nyugtatta meg a kedélyeket.

Az Európai Bizottság márciusban már vizsgálatot indított az Apple és a Google ellen is, hogy megfeleltek-e a digitális piacokról szóló szabályozásnak. A DMA szerint az „alapvető platformszolgáltatásokat” nyújtó, kapuőrnek nyilvánított vállalatoknak fel kell számolniuk azokat a zárt technológiai rendszereket, amelyek a fogyasztókat egyetlen vállalat, főként saját termékeik vagy szolgáltatásaik használata felé terelik.

Az Európai Bizottság szeptemberben hat szolgáltatót minősített kapuőrnek, az Alphabet, az Amazon, az Apple, a ByteDance, a Meta és a Microsoft céget. Április végén is eljárás indított a Meta ellen a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály alapján, mert a közösségi platformokat üzemeltető cég a Facebook- és az Instagram-szolgáltatásai esetében feltehetően nem tett eleget az európai parlamenti választásokkal összefüggő, lehetségesen megtévesztő hirdetések és politikai tartalmak kiszűrésével kapcsolatos követelményeknek. A Meta ellen májusban a kiskorúak védelme miatt is eljárás indult.