A Wizz Air nem tervez klímavédelmi pótdíjat, és bővíti flottáját

A Wizz Air kommunikációs vezetője, Radó András részletesen beszélt a nyári utazási trendekről, a légitársaság terveiről, valamint reagált a Lufthansa klímavédelmi pótdíjának bevezetésére és a késések okaira egy sajtóbeszélgetésen.

Az idei nyáron a családok körében Spanyolország, Görögország, Ciprus és az Egyesült Arab Emírségek a legnépszerűbb úti célok, míg összességében Görögország, Törökország, Málta, Portugália, Egyiptom és Izland vezetik a listát. Az utasok általában 108 nappal az utazás előtt foglalnak, és 20 kg-os feladós bőrönddel utaznak. A magyar szurkolók számára 9 különjáratot indítottak Budapestről és Debrecenből, amelyek a meccsek után visszahozták őket, így szállodai költségeik nem keletkeztek. A párizsi olimpiára való felkészülés jegyében pedig növelik a Budapest és Párizs közötti járatsűrűséget, naponta indítva járatokat a két város között.

A késésekért elsősorban a légiirányítás felelős, amely emberhiánnyal küzd a Covid alatt nyugdíjba ment vagy elbocsátott szakemberek pótlásának nehézségei miatt. A képzések több évig is eltarthatnak. A Wizz Air régóta támogatja egy közös európai légiirányítási rendszer létrehozását, mivel a nemzeti hatáskörben lévő rendszer miatt a sztrájkok jelentős fennakadásokat okozhatnak, különösen Olaszországban, Franciaországban, Németországban és Spanyolországban.

A légitársaság tájékoztatási folyamata a késések vagy járattörlések esetén az utasokat e-mailben és SMS-ben értesíti, lehetőséget biztosítva a jegy átfoglalására vagy a teljes ár, illetve annak 120 százalékának WIZZ-pontokban történő megtérítésére. Azok az utasok, akik nem közvetlenül a Wizz Airnél foglaltak, lehetséges, hogy késve kapnak tájékoztatást, mivel az információkat az utazási irodáknak küldik el.

Radó András hangsúlyozta, hogy a Wizz Air tájékoztatási folyamata nem rosszabb más légitársaságokénál, és kiemelte, hogy 2024-ben 25 százalékkal kevesebb a késés és 72 százalékkal kevesebb a járattörlés, mint 2022-ben. A Lufthansával ellentétben a Wizz Air nem tervezi klímavédelmi pótdíj bevezetését, helyette jelentős összegeket fektetnek be a fenntartható üzemanyagokba, például együttműködnek a Firefly nevű angol céggel, hogy emberi ürülékből gyártsanak üzemanyagot.

A légitársaság ambiciózus tervei között szerepel, hogy 2030–2032-re 500 gépre emelkedik a flottájuk száma a jelenlegi 213-ról, évente 30-40 új Airbus repülőgép érkezésével. A vállalat 2030-ra 20 ezer munkatárssal tervez, jelenleg 8500-an dolgoznak ott. Az XLR repülőgépekkel, amelyek jövő tavasszal érkeznek, nagyobb távokat tudnak majd összekötni, bár még nincs döntés az útvonalakról. Transzatlanti járatokat nem terveznek indítani. A budapesti bázison, amely jelenleg 17 repülőgéppel az egyik legnagyobb, jelentős felvételt terveznek a légiutas-kísérőknél, akik közül sokan diplomások és pályakezdők.