A magyarok álom tévéje: ha a pénz nem számítana

Az LG Magyarország felmérése szerint a magyarok nagy képernyős, falra szerelhető televíziót vásárolnának, ha nem kellene anyagi korlátokkal számolniuk. A kutatás rávilágított arra is, hogy milyen szempontok alapján választunk televíziót és mire használjuk azt.

A labdarúgás lázában égve, a nagy sportesemények idején megnő a televíziók iránti kereslet. Az LG Magyarország által végzett országosan reprezentatív felmérés arra kereste a választ, hogy milyen tévét vásárolnának a magyarok, ha nem lennének anyagi korlátaik. A felmérés azt is vizsgálta, hogy a vágyott készülék mennyiben tér el a jelenleg használtól.

A válaszadók negyede 1-3 éve frissítette a televízióját, míg közel ugyanennyien 3-5 évvel ezelőtt vásároltak új készüléket. Tíz százalékuk több mint 9 éve nem vásárolt televíziót, és 7 százalékuknak egyáltalán nincs tévéje. A legtöbb ember, 40 százalékuk, 100 000 és 200 000 forint közötti árkategóriában szerezte be a legutóbbi televízióját, míg 29 százalékuk 100 000 forint alatti készüléket választott. Mindössze 1 százalékuk költött tévéjére 1 000 000 forintnál többet.

Hogyan választunk tévét?

A televízióválasztás során Magyarországon az ár a legfontosabb szempont, amit szorosan követnek a funkciók, tulajdonságok és a kijelzőtechnológia. A képernyőméret és a márka csak ezek után jön szóba, míg a formatervezés és dizájn a legkevésbé fontos tényező a választásnál. Az életkor is befolyásolja a döntést: a 30-39 évesek számára az ár a legfontosabb, míg az 50-59 éveseknél a márka is kiemelt szerepet kap. A válaszadók 7 százaléka szerint a márka egyáltalán nem számít, és elvből nem vásárolnak tévét.

A válaszadók többsége, 58 százaléka LCD vagy LED televíziót használ, míg az OLED technológiát 5 százalékuk részesíti előnyben. A hagyományos, képcsöves képernyőket főleg az idősebb, diplomával nem rendelkező válaszadók használják, ami valószínűleg anyagi okokra vezethető vissza.

Felbontás szempontjából a válaszadók 36 százalékának Full HD, 27 százalékának 4K televíziója van, a többiek pedig HD vagy annál kisebb felbontású készüléket használnak. A 4K televíziók tulajdonosai többségében férfiak, különösen a 40-49 éves, diplomás férfiak körében népszerű. Meglepő, hogy a válaszadók 18 százaléka nem tudja, milyen felbontású a televíziója, és ebben a csoportban kétszer annyi a nő, mint a férfi, valamint a 16-19 évesek aránya is magas.

A vágyott televízió

Ha nem lennének anyagi korlátok, a válaszadók közel negyede 77-100 hüvelyk közötti kijelzőt választana, és falra szerelné. A második legnépszerűbb méret az 50-65 hüvelykes kategória, míg 18 százalékuk 100 hüvelykesnél is nagyobb tévét szeretne. Minden tizedik válaszadó saját moziszobát hozna létre, ha megtehetné.

Az LG tapasztalatai szerint a nagy sportesemények idején jelentősen fellendül a kereslet a nagyméretű és kiemelkedő képmegjelenítésű televíziók iránt. „Arra számítunk, hogy most egyrészt a prémium kategória felé tolódik el a piac, így előtérbe kerülnek az OLED televíziók, másrészt a nagyméretű, legalább 65 collos képátlójú készülékek iránt mutatkozhat a legnagyobb kereslet. Az elmúlt esztendőhöz képest az OLED tévék terén mintegy 20 százalékos keresletnövekedést várunk, összességében pedig a mostani futballszezon lendületbe hozhatja az idei évet viszonylag gyengén kezdő hazai televíziópiac egészét” – mondta Török Tamás, az LG hazai szórakoztató elektronikai értékesítésének vezetője.

A tévét továbbra is elsősorban tévézésre, azaz a csatornákon futó műsorok nézésére használjuk, a streamingplatformok és a YouTube használata még kevésbé jellemző. Kedvelt funkciók még a telefon képernyőjének kivetítése, a sportközvetítések követése és a gaming is. Egyéb applikációkat (TikTok, online játékok, böngészés) kevésbé használnak a tévétulajdonosok a készülékeiken.

A tévéműsorok a nők, míg a streamelés és YouTube-ozás a férfiak körében népszerűbb. Szintén a férfiak körében gyakoribb a játék és a sportközvetítések nézése. A kutatás adataiból az is kiderül, hogy minél idősebb valaki, annál inkább néz tévéműsorokat. Míg az 50-59 éves korosztályban ez az arány 77, a 16-19 éves korosztályban már csak 32 százalék. A streamelés a 20-29 éves korosztályban a legnépszerűbb, az 50-59 éves korosztályban pedig a legkevésbé népszerű, hasonlóan a YouTube-ozáshoz és a gaminghez.

A sportközvetítésekhez ideális kijelző legfőbb jellemzői a széles betekintési szög, a villódzás- és szakadozásmentes kép, az alacsony válaszidő és a minél nagyobb felbontás. Erre az LG tévéknél például a sport üzemmód kiválasztásával optimalizálhatók a képi és hang beállítások. Emellett a készülékek WebOS operációs rendszerébe beépített sportriasztás funkció – amellett, hogy értesítést jelenít meg, ha egy mérkőzés hamarosan kezdődik –, naprakészen mutatja az összes friss sporthírt és a kedvenc csapatokra vonatkozó információkat is.