Az Egyesült Államok történetének leghalálosabb vállalati bűncselekménye

A Boeing 737 Max repülőgép-szerencsétlenségek áldozatainak családjai 25 milliárd dolláros kártérítést követelnek, amiért a vállalat vezetőit felelősségre kell vonni a 346 ember életét követelő katasztrófákért.

A családok ügyvédje, Paul Cassell szerint a Boeing bűntettei "hatalmas emberi költségeket" jelentettek, ezért indokolt a jelentős összegű kártérítési igény. A BBC által megtekintett 32 oldalas levélben Cassell arra szólította fel az amerikai kormányt, hogy vonja felelősségre a vállalat vezetőit a 2018-as és 2019-es szerencsétlenségek miatt.

A Boeing vezérigazgatója, Dave Calhoun a kongresszus előtt tett tanúvallomás során bocsánatot kért a történtekért. A két tragikus balesetet, amelyek során összesen 346 ember vesztette életét, hibás repülésirányító rendszerrel hozták összefüggésbe. Calhoun elismerte a vállalat hibáit és azt állította, hogy tanultak az esetekből, valamint megbüntették azokat a dolgozókat, akik a visszaéléseket nyilvánosságra hozták, de hozzátette, hogy "hallgattak" ezekre az alkalmazottakra.

Az igazságügyi minisztérium jelenleg mérlegeli, hogy újra felvállalja-e a Boeing elleni büntetőjogi vádat, amelyet 2021-ben emeltek a cég ellen a két baleset kapcsán. A vállalat egy korábbi egyezség keretében elismerte, hogy félrevezette a hatóságokat a 737 Max egyes paramétereiről, és ígéretet tett egy új megfelelőségi rendszer kialakítására a jövőbeni csalások megelőzésére. A múlt hónapban az ügyészek megállapították, hogy az egyezséget megsértették, mivel az Alaska Airlines egy januári járatán egy ajtópanel lerepült egy 737 Max típusú repülőgépről. Az igazságügyi minisztériumnak július 7-ig kell döntenie arról, hogy újraéleszti-e az ügyet.

Az elmúlt hónapokban két olyan személy is életét vesztette, akik korábban a Boeingnál dolgoztak és bejelentéseket tettek a cég ügyeivel kapcsolatban. John Barnett, aki a Boeing biztonsági kockázatairól számolt be, öngyilkos lett, míg Joshua Dean, a Spirit AeroSystems egykori alkalmazottja, aki minőségi hiányosságokról tett bejelentést, váratlanul hunyt el egy fertőzésben.

Az egykor a repülés egyik legbiztonságosabb szereplőjének tartott Boeing az utóbbi hónapokban leginkább gépeinek problémái miatt került be a hírekbe:

  • Kilazult rögzítéseket találtak a United Airlines Boeing 737-eseinél.
  • Kritikus hibát észleltek az amerikai külügyminiszter Boeing 737-es repülőgépén.
  • A levegőben gyulladt ki egy Boeing 747–8-as hajtóműve Miami felett, kényszerleszállást hajtott végre a gép.
  • Leesett egy felszállásra váró Boeing 757-es gép orrkereke.
  • Vizsgálni kezdték a 737 Max és a 787 Dreamliner típusokat, miután kiderült, hogy probléma lehet hajtóműveik jégmentesítő rendszerével.
  • Felszállt egy Boeing 777-es, de szinte azonnal kiszakadt a kereke.
  • Egy héten belül ötször volt probléma a United Boeing 777-eseivel, az egyiknek üzemanyag-szivárgás miatt kellett kényszerleszállást végrehajtani.
  • Egy oregoni utasszállító észrevétlenül veszítette el az egyik külső paneljét.
  • A Southwest Airlines egyik Boeing 737-800-asának felszállás közben levált a motorburkolata, amely aztán eltalálta az egyik szárny csűrőlapátját.