„Meg fogtok ölni valakit” – egy éve történt a Titan tragédiája

Egy évvel ezelőtt, 2023. június 18-án történt meg a Titan búvárhajó tragédiája, amely a Titanic roncsához készült leereszkedni, fedélzetén öt személlyel. A balesetet követően kiderült, hogy az OceanGate által üzemeltetett járművel és a céggel kapcsolatban korábban számos szakmai kritika érkezett, és egy friss újságírói nyomozás még megdöbbentőbb részleteket tárt fel.

A Titan esete 2023 nyarán világszerte nagy figyelmet kapott, amikor a magánkézben lévő búvárhajó az Atlanti-óceánban, Újfundlandtól 740 kilométerre nyugatra, a Titanic roncsához való merülés során eltűnt. A kommunikáció a felszíni irányítással helyi idő szerint délelőtt 11:15 körül szakadt meg, és bár a fedélzeten elvileg 96 órára elegendő oxigén volt, a búvárhajó és utasai sosem kerültek elő élve. A Titan roncsait és az első törmelékeket végül június 22-én találták meg, nagyjából 3800 méteres mélységben, a Titanic orrától mindössze 500 méterre.

A tragédiában életüket vesztették Hamish Harding brit üzletember, Sehzada Dauud pakisztáni befektető és fia, Szuleman, Paul-Henri Nargeolet francia mélytengeri felfedező és Titanic-szakértő, valamint a pilóta, Stockton Rush, az OceanGate vezérigazgatója és társalapítója.

Sötét ügy

A Titan tragédiája után a magánbúvárhajós utak piaca gyakorlatilag összeomlott. Az OceanGate egy ideig még hirdetett túrákat, de a hivatalos vizsgálatok megindulásával a vállalat felfüggesztette tevékenységét. Az OceanGate lemondó nyilatkozatában kiderült, hogy a kísérleti merülőhajót egyetlen szabályozó testület sem hagyta jóvá, és olyan anyagokból készült, amelyeket nem használnak széles körben tengeralattjárókhoz. A Titan csak 1300 méteres mélységig volt tanúsítva, miközben a Titanic roncsa nagyjából 3800 méterrel a felszín alatt nyugszik.

A mélytengeri Elon Musk akart lenni

Az OceanGate-et és vezetőjét, Stockton Rush-t a múlt év során számos nyilvános kritika érte. A Wired által végzett nyomozás során kiderült, hogy a cég vállalati kultúrája és Rush hozzáállása problémás volt, és a Titan korai programjába bekapcsolódott Boeing és a Washingtoni Egyetem hozzájárulása a végleges tervbe nem került be. Rush gyakran túlbecsülte a cég eredményeit, és legalább egy alkalommal hazudott a Titannal kapcsolatos problémákról. A Titan egyik modelljét tesztelő kísérlet során a prototípus összeomlott, de az OceanGate mégis úgy döntött, hogy elkezdi legyártani a végleges Cyclops 2-t a megsemmisült prototípus alapján.