A Le Mans-i 24 órás verseny izgalmai

Szombat délután kezdetét vette a Le Mans-i 24 órás verseny, ahol a pilóták a technika és az emberi kitartás határait feszegetik. Beszélgettünk a verseny előtt álló kihívásokról és a rajtrács előtti izgalmakról néhány versenyzővel, köztük Jenson Buttonnal, a sorozat idei leggyorsabb pilótájával, Kévin Estre-vel, valamint a tapasztalt Alexander Wurz-zal.

A rajthelyek már kiosztásra kerültek, a pilóták a városi parádén is túl vannak, és most már csak a versenyre koncentrálnak. Kévin Estre, aki az időmérőn az utolsó pillanatokban szerezte meg a rajtelsőséget, elmondta, hogy bár az első helyről indulni előnyt jelenthet a rajt körüli bonyodalmak elkerülése szempontjából, egy ilyen hosszú versenyen bármi megtörténhet, és akár az utolsó helyről is lehet nyerni.

Estre elégedett a Porsche 963 egyensúlyával, de elismeri, hogy a végsebesség terén még van hova fejlődniük. A Hyperpole-on a Porsche 329,8 km/h-s csúcssebességet ért el, míg a Ferrarik 333,9 km/h-s értékkel rendelkeztek. Az LMH kocsik első villanymotorja 272 lóerővel tud beszállni a hajtásba, míg a LMDh kocsik hátul lévő villanymotorja csak 68 lóerős.

Norman Nato, a Jota csapat pilótája, aki négy éve második lett a versenyen, elmondta, hogy a gumimelegítők hiánya elsősorban éjszaka jelenthet problémát, amikor nehezebb optimális hőmérsékletre hozni az abroncsokat.

Alexander Wurz, a Toyota GR egyik vezető tanácsadója, szerint a GR010 Hybrid tempója rendben van, de sajnos nem voltak szerencsések az időmérőn, így nem kerültek be a Hyperpole-ba. Wurz kiemelte, hogy a sportág jelentős mértékben fejlődik, és ezeknek a fejlesztéseknek az előnyeit a közúti autókat használók is élvezhetik.

Jenson Button, aki a 38-as rajtszámú Porschéval a 17. helyről indul, elmondta, hogy a Le Mans-i 24 órás verseny a csapatmunkáról szól. Button szerint a Formula 1 és a Hypercarok közötti egyik legnagyobb különbség, hogy míg az F1-ben a saját csapattárs a legnagyobb ellenfél, addig az endurance versenyeken a csapattársakkal szorosan együtt kell dolgozni a közös cél érdekében.

A verseny iránti érdeklődés óriási, az összes jegyet alig 55 perc alatt eladták, és a közvetítéseket várhatóan több mint 100 millióan fogják figyelemmel kísérni. A verseny egyik vonzereje a hatalmas tempó, ami nagyobb, mint amire az F1-autók a Monzában képesek. Button hozzátette, hogy a Triple Crown nem igazán érdekli, de ha megnyerné a mostani versenyt, esetleg elgondolkozna rajta.

A rajtceremóniát a legendás Zinédine Zidane indította el, és a rajtrácson pezsgő fesztiválhangulat uralkodott. A gridwalk során nemcsak a versenyautókkal találkozhattak a nézők testközelből, hanem a motorsport legendás alakjai is felbukkantak, a táncosokról, a zenészekről és a hatalmas tömegről nem is beszélve. A rajtrácson a versenyautók mellett a fotógaléria is beszédes volt: hidrogénes versenyautók, a francia kultúra jellegzetességei, és a motorsport számos neves személyisége, mint például Zak Brown, a McLaren első embere, vagy Ari Vatanen ralilegenda is megjelent.

: László Ferenc : article-2