Újabb repülőgép-katasztrófa rejtélye oldódhat meg

Minél több idő telik el egy repülőgép balesetének időpontja után, annál kisebb az esélye annak is, hogy megtalálják a roncsokat. Ritka az az eset is, amikor egy több évtizeddel ezelőtti repülőgép-szerencsétlenség roncsait találják meg, mint ahogy ez a napokban történt, amikor 53 év után került elő egy 1971-ben lezuhant repülőgép maradványai a vermonti Champlain-tóban.

A repülőgép-katasztrófák mindig nagy figyelmet kapnak, hiszen gyakran több száz áldozatot követelnek, és ritkán vannak túlélők. Azonban a fejlődő technológia és a gépek adatrögzítői segítségével a legtöbb esetben fel tudják deríteni a szakértők, hogy mi vezethetett a tragédiához. Ennek ellenére vannak olyan esetek, mint a 2014-ben eltűnt Malaysia Airlines 370-es járata, amelynek eltűnésének oka és helye máig rejtély maradt.

Az eltűnt repülőgépek felkutatása különösen nehéz lehet, ha kisebb gépekről van szó. Az ilyen esetekben ritkán találják meg a gépet évtizedekkel az eltűnése után, de a vermonti Champlain-tóban nemrégiben előkerült roncsok éppen egy ilyen ritka esetet képviselnek.

Egy tó mélyén találták meg a roncsokat

Az eltűnt öt személyt szállító magánrepülő, egy 10 üléses Jet Commander, 1971. január 27-én tűnt el, miután elindult a Rhode Island állambeli Providence-i Burlington Nemzetközi Repülőteréről. A gép utasai között a georgiai Cousins Properties cég három alkalmazottja volt, akik egy fejlesztési projekten dolgoztak Burlingtonban. A gép utáni kutatások során nem találtak roncsokat, és a helyzetet nehezítette, hogy a tó négy nappal a katasztrófa után befagyott. Összesen 17 kutatóakciót indítottak a repülő megtalálására, de ezek mind sikertelenek voltak.

A múlt hónapban azonban Garry Kozak vezetésével egy csapat távirányítású járművet vetett be, amely szonáros felvételek alapján rátalált egy sugárhajtású repülőgép roncsaira a tóban, közel a Juniper Islandhez. A csapat 99 százalékban biztosra veszi, hogy az eltűnt repülőgép maradványaira bukkantak.

Frank Wilder, a gép egyik utasának fia, a roncsok megtalálása után elmondta, hogy a felfedezés újabb kérdéseket vet fel a baleset körülményeivel kapcsolatban. "53 évet eltölteni annak tudatában, hogy a gép a tóban vagy esetleg a hegyoldalban van-e valahol a környéken, elszomorító volt. Most végre megkönnyebbültem, hogy tudom, hol van a gép, de sajnos ez további kérdéseket nyit meg, és most azokon kell majd dolgoznunk" – mondta.

A maláj gép katasztrófájától várták a megoldást, ami csak évekkel később jött

A 2014-es Malaysia Airlines repülőgépének eltűnésekor bevetett új technológiák és keresési módszerek nem vezettek eredményre a kisgép esetében. Kozak a Lake Champlain Tengerészeti Múzeum és a Middlebury College által elvégzett szonáros felmérések eredményeit átkutatva talált négy anomáliát a tó fenekén. 2022-ben újra megpróbálta megtalálni a gépet, de először egy másik, vélhetően katonai gép roncsaira bukkantak. A kutatásokat folytatva végül a csapat úgy tűnik, hogy sikerrel járt, és megtalálta a régóta keresett gép maradványait.

A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanács még vizsgálja a roncsokat, így az eredményeket csak 99 százalékos bizonyossággal lehet megállapítani. A roncsok kutatásában a Tanács nem vett részt, mivel ez "túl drága mulatság" lett volna számukra.