Az akkumulátorgyárak túltermelése és a piaci kilátások

A BloombergNEF éves jelentése szerint a világszerte épülő akkumulátorgyárak több akkumulátort lesznek képesek előállítani, mint amennyire szükség van, ami hosszú távon a túlkínálat növekedéséhez és az akkumulátorok árának csökkenéséhez vezethet.

Az elektromos autók piacának lassulása ellenére a BloombergNEF elemzése szerint a következő években továbbra is pozitív kilátások várhatóak, bár a növekedés üteme lassabb lesz a korábbi évekhez képest. Különösen Kínában, Indiában és Franciaországban erős marad az értékesítés, míg más országokban, mint például Németország, Olaszország és az Egyesült Államok, rosszabbul alakulnak a statisztikák. A gyártók között is megfigyelhető egy szakadék, mivel egyesek, mint a Tesla és a Mercedes-Benz, csökkentették céljaikat, míg mások, mint a Kia és a Volvo, továbbra is növekednek. A BNEF "Transition Scenario" forgatókönyve szerint 2027-re az elektromos autók értékesítése a tavalyi 13,9 millióról több mint 30 millióra nőhet, ami éves szinten 21 százalékos növekedést jelentene. A belső égésű motoros autók értékesítése viszont visszaesik, és a hibridek bár jelentős szerepet játszanak az átmenetben, az elektromos autózás marad az elsődleges megoldás a dekarbonizációra.

Hosszú távon a BNEF "Economic Transition" forgatókönyve szerint az elektromos autók piaca továbbra is kedvező kilátásokkal rendelkezik, 2030-ra a globális személygépkocsi-eladások 45 százalékát, 2040-re pedig 73 százalékát tehetik ki az EV-k. Délkelet-Ázsia, India és Brazília lemaradhatnak, de 2040-re ezek a régiók is jelentős részesedést érhetnek el a globális EV-piacon. A nettó nulla globális kibocsátási cél eléréséhez azonban a belső égésű motoros autók értékesítését 2038 körül le kell állítani. Az EV-eladások kumulatív értéke 2030-ra elérheti a 9 000 milliárd dollárt, 2050-re pedig a 63 000 milliárd dollárt.

Az akkumulátor-ellátási láncban azonban túlzott beruházások vannak, amelyek 2025-re ötszörösére növelhetik a lítium-ion cellagyártási kapacitást a szükségletnek. Az LFP akkumulátorok egyre dominánsabbá válnak, csökkentve a nikkel és a mangán iránti keresletet. Kínában különösen olcsók az LFP cellák, ami tovább növelheti az elektromos autók eladásait, de a túlkapacitás problémát jelenthet. A BNEF szerint a verseny a következő években is fennmarad, ha alacsonyak maradnak a nyersanyagárak.

: BloombergNEF éves jelentése.