A turbulencia veszélyei és a leginkább érintett útvonalak
Kényelmetlen, de többnyire mindennapos és veszélytelen esemény a repülőutakon a turbulencia. A héten azonban a Singapore Airlines egyik járata olyan erős légörvénybe került, hogy több mint százan megsérültek, sokan még most is kórházban vannak, és haláleset is történt a repülőn.
Larry Cornman, az NSF Nemzeti Légkörkutató Központ turbulenciát vizsgáló fizikusa szerint a turbulencia akkor keletkezik, amikor a repülőgép körüli szélmező változik, például jelentősen eltérő sebességgel haladó légáramlatok találkoznak. A Bloomberg a turbli.com adatai alapján összegyűjtötte, hogy melyek a leginkább instabil, a turbulenciára leginkább hajlamos repülőutak a világban.
Globálisan az alábbi útvonalakon volt tapasztalható a legnagyobb turbulencia átlagosan:
- Santiago (Chile) – Santa Cruz (Bolívia)
- Almati (Kazahsztán) – Biskek (Kirgizisztán)
- Lanzhou (Kína) – Csengtu (Kína)
- Csúbú Centrair (Japán) – Szendai (Japán)
- Milánó (Olaszország) – Genf (Svájc)
- Lanzhou (Kína) – Hszienjang (Kína)
- Oszaka (Japán) – Szendai (Japán)
- Hszienjang (Kína) – Csengtu (Kína)
- Hszienjang (Kína) – Csungking (Kína)
- Milánó (Olaszország) – Zürich (Svájc).
Az európai járatok közül az alábbi útvonalak állnak az élen:
- Milánó (Olaszország) – Genf (Svájc)
- Milánó (Olaszország) – Zürich (Svájc)
- Genf (Svájc) – Zürich (Svájc)
- Marseille (Franciaország) – Zürich (Svájc)
- Ljubljana (Szlovénia) – Zürich (Svájc)
- Nizza (Franciaország) – Bázel (Svájc)
- Nizza (Franciaország) – Zürich (Svájc)
- Jereván (Örményország) – Tbiliszi (Georgia)
- Bázel (Svájc) – Velence (Olaszország)
- Frankfurt am Main (Németország) – Torinó (Olaszország).
A hosszú távú járatok között tokiói útvonalak vezetik a listát, az élen a Tokióból a nepáli Katmanduba repülő járat áll.
Az éghajlatváltozás miatt a súlyos turbulenciák a jövőben még nagyobb problémát jelenthetnek. Egy geofizikai szaklapban tavaly közzétett tanulmány szerint a világ egyes részein már most is fokozódhat a turbulencia. Egyes, szeptikusabb vélemények szerint egyelőre nem lehet kijelenteni, hogy biztosan van összefüggés az éghajlatváltozás és a turbulenciák súlyosbodása között.
A Bloomberg cikke hozzáteszi, hogy a legegyszerűbben úgy védekezhetünk a turbulenciák okozta sérülések ellen, ha követjük a pilóták utasításait, és ha lehetőleg a repülés ideje alatt végig az övünket becsatolva ülünk. A héten bekövetkezett incidensben érintett Singapore Airlines már lépett, bejelentette, hogy szigorításokat vezet be.