Magyarország előfizet: így változtatja meg az életünket az előfizetéses e-kereskedelem

Forradalmasítja a vásárlást, nagyobb megtakarítást, kényelmet, személyre szabott ajánlatokat és exkluzív hozzáféréseket kínál a fogyasztóknak az előfizetéses e-kereskedelem. Az új modell nem csak a vásárlói élményt gazdagítja, hanem elősegíti a hazai e-kereskedelmi piac dinamikus fejlődését a szaporodó nemzetközi versenytársakkal szemben.

Néhány éve még elképzelhetetlen lett volna, hogy nem megvesszük kedvenc zenekarunk albumát CD-n, vagy kedvenc filmünket DVD-n, hanem havidíjat fizetünk szolgáltatóknak azért, hogy bármikor elérjük őket. Az előfizetéssel a zenei és filmes streamingszolgáltatók feje tetejére állították az iparágat. Ehhez hasonló üzleti megoldások alakíthatják át gyökeresen a ma ismert e-kereskedelem világát.

Világszerte egyre többen vágynak arra, hogy ne ők keressék meg a nekik való termékeket, hanem a webáruházak lepjék meg őket azzal, amire vágynak. Ez pedig egyre nagyobb üzlet: a The Business Research Company adatai szerint 2024-ben globálisan várhatóan 330 milliárd dollár forgalmat bonyolít le az előfizetéses e-kereskedelem, egyetlen év alatt 66 százalékos bővülést várnak.

Magyarországon is egyre több webáruház vezet be előfizetéses csomagokat. Többek között vannak márkás kozmetikumokból összeállított meglepetéscsomagok, állateledeles csomag, vagy épp szülők számára készített inspirációs ötletek, amivel aktív programokat tudnak kitalálni gyermekeik számára.

Stampf Attila, a Humanize társalapítója felhívta a figyelmet arra, hogy Magyarországon még kevesen ismerték fel az előfizetéses e-kereskedelemben rejlő lehetőségeket. Akik piacukon az elsők között tudnak ilyen szolgáltatást bevezetni, jelentős versenyelőnyre tehetnek szert.

Felmérések szerint a fogyasztók 59 százaléka a kényelem miatt választja az előfizetéseket. Megtakarítják a termékek válogatására szánt időt, sokkal kényelmesebb, tervezhetőbb. Fontos szempont az exkluzivitás: az előfizetőknek számos márka egyedi termékeket, kedvező ajánlatokat tesz lehetővé.

Míg korábban leginkább a kondibérletre és a Netflixhez hasonló streaming-szolgáltatásokra volt jellemző, ma már egyre több iparágban dübörög az előfizetéses e-kereskedelem.

A Shoprenter válaszolta az Index megkeresésére, hogy a webáruházban alkalmazott előfizetési modelltől függ milyen konstrukció szerint lehet a termékre és/vagy szolgáltatásra előfizetni. Általában havidíjakról beszélhetünk, de nem ritka a heti, kétheti, kéthavi, negyedéves, féléves, vagy akár éves előfizetés is.

Az előfizetéses e-kereskedelemben három fő típust különböztetünk meg, de ezek kombinációi is előfordulhatnak egy-egy webáruházban: Termék előfizetések, Kurátori előfizetések és Hozzáféréses előfizetések.

Az előfizetéses e-kereskedelem számos előnnyel jár a kereskedők számára. Az egyik legfontosabb, hogy kiszámíthatóbb és stabilabb lesz az árbevétel. Mivel a cég rendszeres kapcsolatban áll a vásárlókkal, fizetett hirdetések helyett saját hírlevelekkel, vagy a weboldalból közvetlenül érik el ajánlataikkal a fogyasztókat.

Rab Máté, a Shoprenter ügyvezetője szerint az előfizetéses e-kereskedelmi modell hűségesebb vásárlókat, ritkább áruvisszaküldést és kiszámíthatóbb árbevételt jelent a kereskedőknek. A vásárlók elégedettségét az mutatja, hogy sokszor éveken át megtartják az előfizetést.

Az előfizetéses rendszerben a fizetés kényelmes és szinte észrevétlenül megtörténik, mivel a regisztrált kártyákról, amelyek a tokenizációnak köszönhetően a legnagyobb biztonságban vannak, minden további beavatkozás nélkül lehetséges az előre meghatározott összegek biztonságos levonása.

A rendszeres, előre tervezett beszerzések lehetővé teszik, hogy a vállalkozások pontosabban tervezhessék a keresletet, csökkentve ezzel a felesleges termelést és a készletezést. Emellett az előfizetéses modell segíthet a helyi gazdaságok támogatásában is, mivel a fogyasztók gyakran helyi termékeket és szolgáltatásokat választhatnak előfizetésük részeként, így erősítve a helyi közösségeket és gazdaságokat.