Utazási tanácsadók felelőssége: Fontos tudnivalók

A Pest Vármegyei Főügyészség tíz utazási tanácsadót vizsgált meg, és arra jutott, hogy a független utazási tanácsadók nem vállalnak felelősséget az utazások teljesítéséért.

Az ügyészség szerint a fogyasztók hagyományosan inkább az utazási irodákhoz fordulnak, de egyre többen veszik igénybe a független utazási tanácsadók szolgáltatásait. Fontos különbség azonban, hogy míg az utazási irodák utazásokat állítanak össze és értékesítenek, addig a független utazási tanácsadók csak tanácsot adnak az utazás megszervezéséhez, és ezért tanácsadási díjat kapnak. Az utazó maga intézi a foglalásokat, és közvetlenül a szolgáltatóknak fizet. Az utazási irodák felelősek az utazás teljesítéséért és a szerződésszegésből eredő károkért, míg a tanácsadók csak a tanácsadás minőségéért felelősek.

Jagusztin Tamás az Economx számára elmondta, hogy az ügyészség perelhárító felhívásokat küldött ki kilenc egyéni vállalkozónak és egy kft.-nek. A cél az volt, hogy az utazási tanácsadók kereskedelmi kommunikációjukban világosan jelezzék: nem utazási irodaként működnek.

A főügyészség vizsgálata során kiderült, hogy az utazási tanácsadók nem tájékoztatták megfelelően a fogyasztókat arról, hogy tevékenységüket nem utazási irodaként végzik, és nem hívták fel a figyelmet a felelősségvállalás terén fennálló különbségekre.

Az ügyészség együttműködött az érintett vállalkozásokkal a jogsértések megszüntetése érdekében. A vállalkozások az ügyészi megállapításokkal egyetértve kiegészítették reklám anyagaikat a szükséges információkkal, így a jogsértések gyors és hatékony megszüntetése révén perindításra már nem került sor.

Az Economx korábban arról számolt be, hogy az utazási irodák szabályozása is szigorodik, több jogot kapnak az ügyfelek, és az utazási szerződésekkel kapcsolatosan az ügyészség valószínűleg közérdekű pert indít. A panaszbejelentésekkel kapcsolatosan is problémák merültek fel, például a rövid határidők és a helyszínen felvett jegyzőkönyv követelménye.