Tesla árcsökkentés Európában és további régiókban

Az Egyesült Államok és Kína után a Tesla Európában, a Közel-Keleten és Afrikában is csökkenti bizonyos modelljeinek árát. A pontos magyarországi árcsökkenés mértéke egyelőre ismeretlen.

A Tesla nemrég bejelentette, hogy az Egyesült Államokban 2000 dollárral, azaz körülbelül 740 ezer forinttal csökkentik az Y, az X és az S modellek árát, míg a Model 3 és a Cybertruck árát nem módosították. Az Egyesült Államokban a Full Self-Driving vezetéstámogató szoftver árát is 12 ezer dollárról 8000 dollárra csökkentették. A vállalat ajánlási programja is megszűnik májustól, amely a Tesla-tulajdonosoknak kedvezményeket biztosított új vevők toborzása vagy új Tesla vásárlása esetén; ezt a rendszert világszerte használták, így Magyarországot is érinti. Elon Musk szerint néhány hónapon belül egy új ajánlási rendszert vezetnek be.

A hétvégi bejelentések során kiderült, hogy Kínában a Model 3 ára csökken, és Németországban is 2000 euróval lesz olcsóbb a modell, így az ottani hivatalos ár 40 990 euróra, azaz körülbelül 16,1 millió forintra módosul. A Tesla egy szóvivője megerősítette, hogy Európa többi országában, valamint a Közel-Keleten és Afrikában is csökkentik bizonyos modellek árát.

Az árcsökkentés hátterében Elon Musk április közepén kiszivárgott levele áll, amely szerint a cég több mint 10 százalékát kitevő, 14 ezer dolgozót bocsátanak el a termelékenység növelése érdekében. Emellett a Cybertruck modellel kapcsolatos problémák is felmerültek: a gázpedál beragadása, gyerekbetegségek, mint például a törhetetlen ablak betörése egy demó során, rozsdásodás, valamint az autómosó okozta komplikációk. A vállalatnak egyéb gondjai is támadtak, például kénytelenek voltak visszahívni több ezer Cybertruckot miután kiderült, hogy a gázpedáljaik balesetveszélyesek.

A Tesla piaci helyzetét tovább nehezíti, hogy egyre több kihívója támad a kínai elektromosautó-gyártók között, köztük a Magyarországon is terjeszkedő BYD, amely a legnagyobb riválisuknak számít. A cég nem kapkodta el a kiöregedő félben lévő modelljeinek frissítését, miközben a kínai riválisok, például a BYD és a Nio olcsóbb modelleket dobtak piacra. A kínai okostelefon-gyártó Xiaomi szintén a múlt hónapban dobta piacra első elektromos autóját.

Az X közösségi médiaplatformon közzétett bejegyzésében Elon Musk azt írta, hogy „a Tesla árainak gyakran kell változniuk, hogy a termelést a kereslethez igazítsák”. Az elektromos járművek gyártói között egyre élesebb az árháború, különösen kemény verseny folyik a kínai cégek között. A Tesla az amerikai piaczárás után, kedden számol be a 2024-es első negyedévre vonatkozó pénzügyi eredményeiről, amely során az értékesítés visszaeséséről számoltak be, ami négy év óta először volt példa.

A Cybertruck gázpedáljának problémájára a Tesla egy egyszerű, de hatékony megoldást talált: a fedőlemez lecsavarozását. A gyártási hibából adódóan a pedál alumínium fedőlemeze lecsúszhatott és beleakadhatott a padlóba, ami életveszélyes helyzeteket idézhetett elő. A Tesla dokumentációja szerint a megoldás egy külön erre a célra készített eszköz használatát igényli, amellyel lyukat fúrnak a lemezbe, hogy aztán belecsavarozzák a csavart. Ha a lemez alja és a pedál alja közötti különbség nagyobb 5 milliméternél, akkor az egész pedált ki kell cserélni. A vállalat szerint a probléma azért jelentkezhetett, mert a gyártás során valaki engedély nélkül kicserélt valamit, ami arra utal, hogy a hiba elkerülhető lett volna, ha eleve rögzítik a fedőlemezt.

Az árcsökkentések mellett további események is történtek a cég háza táján, hétvégén Musk elhalasztotta indiai útját, amely során Narendra Modi miniszterelnökkel találkozott volna és potenciálisan bejelentethette volna az dél-ázsiai piacon való megjelenést. Az utazást a Teslán belüli kötelezettségeire hivatkozva törölték.

Múlt héten Musk bejelentette, hogy a cég több mint 10 százalékkal csökkenti globális dolgozói létszámát. Erre azt követően került sor, hogy a Reuters arról írt, hogy a Tesla lemondott a régóta várt olcsó elektromos autó fejlesztéséről, és helyette a robotaxi termékére fókuszál. Musk cáfolta ezeket az állításokat anélkül, de további részleteket nem közölt.

A Tesla árfolyama idén 40,8 százalékot zuhant.