A kínai webshopos csomagok és a magyar-kínai logisztikai összefonódások hálózata

Sokan panaszkodnak a kéretlenül érkező kínai webshopos csomagokra, melyek a Magyar Posta MLP-furgonjával érkeznek, és amelyeket a European Chinese Supply Chain Zrt. (ECSC) küld ki. A cég logisztikai szolgáltatóként működik, és nincs közük a küldemények tartalmához. Az ECSC Zrt. egyik tulajdonosa a Magyar Posta Zrt. leányvállalata, a Magyar Posta Vagyonkezelő Zrt. volt, amelyet két kínai logisztikai társasággal alapítottak.

Az ECSC Zrt. története 2017 novemberében kezdődött, amikor egy budapesti üzleti fórumon aláírták a megállapodást a Magyar Posta, a ZTO Express és a Ningbo Talents IT Co. Ltd. között. A vállalat kezdetben lassan indult be, de 2021-re az árbevétel meghaladta az egymilliárd forintot, és 2022-re már több mint hétmilliárd forintot ért el.

A tulajdonosi szerkezet változásai és a tőkeleszállítások után a Magyar Posta Vagyonkezelő Zrt. 2021 júliusától az ECSC Zrt. egyedüli részvényese lett. A változásokat részben az EU-n kívülről érkező, 22 euró alatti értékű áruk áfamentességének megszűnése és a vámok bevezetése idézte elő, ami nem kedvezett a kis értékű kínai termékek rendelésének.

Az ECSC Zrt. célja, hogy a kínai e-kereskedelmi küldemények logisztikai piacának kulcsszereplőjévé váljon a közép-kelet-európai és balkáni térségben. A cég honlapja szerint Magyarország geopolitikai elhelyezkedése lehetőséget teremt erre.

2021 októberében a Magyar Posta Vagyonkezelő Zrt. mellé betársult az ECSC Zrt.-be a European Post Service (EPS) Kft., egy kínai-magyar vegyesvállalat. Az EPS Kft. magyar tulajdonosa a L.A.C. Holding Zrt., amely a tiszteletbeli kazah konzul, Horváth László érdekeltségébe tartozik, a másik 50 százalékos tulajdonos pedig a CECZ Közép-európai Kereskedelmi és Logisztikai Együttműködési Övezet Kft. A CECZ a lélegeztetőgép-bizniszből is ismert, és egy nagyobb projekt, egy váci raktárbázis építése is köthető hozzájuk.

Horváth László már az első Orbán-kormány idején volt kazah tiszteletbeli konzul, és 2012-ben visszakapta a címét. Az L.A.C. Holding több ágazatban is érdekelt, és Horváth fontos szerepet játszik a magyar-kínai üzletekben. Az állami cégek közül nemcsak a Magyar Postával, hanem például a MÁV-REC Kft.-vel is üzletel, amely a Záhony térség ipari és logisztikai fejlesztésében vesz részt.

Horváth László nem kívánta részletezni, hogy hogyan került a L.A.C. Holding a Magyar Posta csomagküldő logisztikai üzletébe, vagy hogy milyen kínai üzleti kapcsolatok állnak fenn. Csak annyit közölt, hogy az ECSC Zrt. célja a Kínából érkező e-kereskedelmi küldemények továbbítása, és a kérdések üzleti titoknak minősülnek.

A kéretlen küldeményekről “Csomagja a kézbesítőnél van” tárggyal érkezik e-mail a Magyar Postától, pontosabban az MPL-től. Ezekből a levelekből az is kiderül, hogy a feladó az ECSC. Az ECSC-nek a csomagok tartalmához nincs köze, az csak logisztikai szolgáltató.

A CECZ csoport feltűnően jó pozícióba került, hiszen 27 milliárd forintért raktárbázist építenek Vácon az E-kereskedelmi Logisztikai Parkban, a kormány pedig nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásnak minősítette a projektet. Ezen túl a Magyar Narancs információi szerint megvették az ipari parkot üzemeltető céget, és az ipari park területéből is vásároltak. Emellett hírek jelentek meg arról is, hogy 15 ezer négyzetméteren akkumulátorok és akkumulátor-alapanyagok tárolására szolgáló raktár épül, mely várhatóan őszre beindul.