A jutalom tényleg motivál, vagy pont ellenkezőleg?

Az elégedettségünk ugyan nem feltétlenül, a motivációnk viszont igenis nőhet akkor, ha a fizetésünkön felüli pénzzel jutalmazzák a munkánkat – derül ki egy nemrég publikált tanulmányból.

Már évszázadok óta az emberi társadalmak nagy kérdésre, hogy bizonyos cselekményekre, akciókra, vagy épp munkára büntetéssel vagy sokkal inkább jutalmazással lehet rávenni az embereket. Ezek valamilyen formában megtalálhatók az állatok tanítása, sőt a gyereknevelés során is, az üzleti világban azonban a szankciók egyre kevésbé divatosak. Ezzel szemben a jutalmazások erejét már egyre többen felismerték, amelyek egyre gyakrabban érkeznek pénz formájában is.

Sok vállalat és szakma alkalmaz emellett jutalékos rendszert, ami szintén közvetlenül a teljesítményt díjazza – ez esetben például az értékesítési képviselők az alapbérükön kívül rendszeresen jutalékot is kapnak, amely közvetlenül az értékesítési adataikhoz kötődik. A megfelelő pénzügyi ösztönzéssel a teljesítmény is általában magasabb, mint anélkül.

A teljesítménynövekedést azzal indokolják általában, hogy mivel jutalmat helyeztek kilátásba, mindenki keményebben dolgozott a megszokottnál. A kilátásba helyezett jutalomnak elég kívánatosnak kell lennie ahhoz, hogy megüsse a munkavállaló ingerküszöbét.

A teljesítmény nő, az elégedettség nem

A pénz – legyen szó fizetésről, vagy bónuszról – munkahelyi elégedettségben betöltött szerepének vizsgálatakor a kutatások azt sugallják, hogy még ha hagynák is az embereket eldönteni, hogy mennyit keressenek az adott feladatokért, valószínűleg akkor sem élveznék jobban a munkájukat. A Harvard Business Review szerint a fizetés önmagában nem elegendő a motivációhoz.

Tim Judge metaanalízise szerint nagyon gyenge a kapcsolat a fizetés és a munkával való elégedettség között. A fizetés és a munkával való elégedettség szintje közötti átfedés kevesebb mint 2 százalékos, továbbá a kettő közötti korreláció csak csekély mértékben volt magasabb. A kultúrák közötti összehasonlítás ráadásul feltárta, hogy a munkával és a fizetéssel való elégedettség nagyjából mindenhol azonos – nincs jelentős különbség az Egyesült Államok, India, Ausztrália, Nagy-Britannia vagy éppen Magyarország között ebben a mutatóban.

Hátradőlünk, vagy keményebben dolgozunk a bónuszok miatt?

A Journal of Management című folyóiratban publikált kutatás egy görögországi online cég ügyfélszolgálati alkalmazottainak teljesítményét elemezte. A cég ügyfélszolgálati alkalmazottai számára egy bónuszrendszert dolgoztak ki, azaz rendszeresen jutalmazták őket a különféle feladatokban nyújtott teljesítményükért. A kutatás alapján a szakemberek nem találtak bizonyítékot arra, hogy a munkavállalók a jutalom kifizetését követően azokra a feladatokra összpontosítottak volna, amelyekért a pluszpénzt kapták.

Ebből arra következtettek, hogy az alkalmazottakat inkább jövőbeni jutalmakkal lehet jobban motiválni. A bónuszok – akár előzetesen kifizetve is – átmeneti és pozitív hatást gyakorolnak az értékesítési teljesítményre, az árbevétel 1,8 százalékkal nőtt az ösztönző kifizetések miatt. A bevételek javulását nem csak a nagyobb értékesítési mennyiségek, hanem a drágább termékek értékesítése is eredményezte. A teljesítmény stabilitása akkor elképzelhető, ha átlátható kapcsolat áll fenn az alkalmazottak teljesítménye és az elvárt fizetés között. Emellett fontos a kiszámíthatóság és a bónuszok rendszeressége is, hiszen így hosszú távon eredményes lehet az ösztönzés.