Átalakul a taxizás, nagy dobásra készül a Bolt

Szigorú a szabályozás a magyar taxispiacon, de az autók minőségével és a szolgáltatás színvonalával továbbra is versenyképesek lehetünk – mondta Martin Villig, a Bolt társalapítója az Indexnek adott exkluzív interjúban.

Martin Villig, a Bolt társalapítója az Indexnek adott interjúban beszélt arról, hogy az Uber magyarországi visszatérésére reagálva a magyar és a régiós piacokban rejlő lehetőségekre, a nemzetközi terjeszkedésre Európában és Afrikában, valamint a cég eladásának lehetőségéről is. Emellett kitért arra is, hogy milyen szerepe lehet a várostervezésben a kerékpároknak és a robogóknak, és hogy mi az észt siker titka. A társalapító arról is beszélt, hogy heti két napot foglalkozik a Bolttal, és mire fordítja a többi idejét, illetve tanácsokat adott a jövő vállalkozóinak.

Villig elmondta, hogy először jár Budapesten, a látogatását a helyi csapatukkal való találkozás és egy előadás motiválta, amelyet a Startup Hungary meghívására tartott a Boltról és az észt startup ökoszisztémáról. A vállalat arculatát és logóját gyakran látta az utakon, ami pozitív benyomást keltett benne, különösen az autók minősége és a sofőrök angoltudása tekintetében.

A Bolt jelenleg több mint 45 országban és mintegy 500 városban van jelen, 180 millió felhasználóval és 3,5 millió sofőrrel és futárral. A pandémia alatt indították el a házhoz szállítási szolgáltatásukat, a Bolt Foodot, amely sikeresen bevezette őket az ételfutárok piacára. A társalapító hangsúlyozta, hogy a vállalat növekedése jelentős volt az elmúlt években, és hogy a Covid-válság ellenére is képesek voltak alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez.

Villig a napi munkájáról is beszélt, amely a felügyelőbizottság elnökeként heti két napot foglal magában a Bolttal, emellett számos közösségi tevékenységben és filantróp projektben vesz részt. Az Estonian Founders Society elnökségi tagja, és több oktatási kezdeményezés társalapítója is. Az észt kormánnyal és helyi önkormányzatokkal is együttműködik a jogszabályi környezet és a várostervezés javításán.

A legnagyobb növekedést Nyugat-Európában érik el, de a magyar és a lengyel piac is felülteljesítőnek számít, a metropoliszok közül pedig kiemelkedő London vagy Párizs. A társalapító szerint ahol észszerű szabályozás van, ott versenyképesek tudnak lenni.

A magyarországi piacot a szigorú szabályozás jellemzi, beleértve a sárga fóliát, a matricákat és a rögzített árképzést. A verseny a szolgáltatás színvonalával, az autók minőségével és tisztaságával, valamint az udvarias sofőrökkel folyhat. Az Uber magyarországi visszatérésével kapcsolatban Villig úgy véli, hogy a verseny mindenki számára előnyös, és a technológiai platformok egymást is arra ösztönzik, hogy minél jobbak legyenek.

A Bolt folyamatosan fejleszti az alkalmazását, és tesztelik az előrendelési jogot Magyarországon is. A társalapító szerint a vállalat még az út elején jár, és a platform fejlesztésével az európai piaci potenciál 50-100-szoros növekedést is ígér. A városi útjait kerékpárral teszi meg, és hisz abban, hogy a városokat emberbarátabbá tehetik.

A Bolt magyarországi története 2016-ban kezdődött, és ma már több mint 3000 taxi közlekedik Budapesten, ahol a cég piacvezető. A szolgáltatások között megtalálható az XL kategória, a gyereküléssel rendelkező autók, a kisállatbarát taxi, és a legutóbb bevezetett „Green” kategória, amely az elektromos vagy plug-in hibrid taxikkal való utazást teszi lehetővé.