Ma már 1 millió forintba is kerülhet a jogosítvány - Ugrott az ingyenesség

50-100 milliárd forintba kerülne a költségvetésnek, ha a középiskolások számára ténylegesen ingyenessé tenné a kormány az első jogosítvány megszerzését. Az ingyenesség bevezetése jelentős problémát okozna, mivel valószínűleg nem lenne elegendő oktató és tanulóautó a fiatalok kiszolgálásához.

Tuzson Bence igazságügyi miniszter Facebook-posztban közölte, hogy szeptember 1-jétől az állam ingyenesen biztosítja a jogosítványt a középiskolásoknak, beleértve az elméleti és gyakorlati órákat, vizsgákat is. Ezt később úgy pontosította, hogy a KRESZ és az egészségügyi oktatás válik a középiskolai oktatás részévé, és idén pilot jelleggel elindítják a gyakorlati oktatás ingyenes megszervezését is, azzal a céllal, hogy a jövőben ezt teljes körűvé tegyék.

Böröcz Mátyás, a Magyar Autósiskolák Szövetségének országos elnöke szerint a jogosítványszerzés általános ingyenessége nem valósulhat meg szeptembertől, mivel az oktatók és az autósiskolák nem tudnák kezelni a diákok várható rohamát. Egy vezetési óra költsége minimum 6 ezer forint, de inkább 7-8 ezer, nagyobb városokban pedig 10 ezer forint körüli, vagy afeletti tarifák is előfordulnak. A költségek több tízmilliárd forintra rúgnának, ha sokan egyszerre szeretnék letenni a jogosítványt, ami a kormányt a javaslat átgondolására késztette.

Az autósiskolák többsége alvállalkozóként számít az oktatókra, akik gyakran a saját autóikat alakítják át oktatóautóvá. A többletpedálok beszereltetése és a gépjárművek speciális kialakítása 6-8 millió forintba kerül, és egy ilyen vállalkozás éves költsége akár 20 millió forint is lehet. Az oktatásra használt autók 3-5-szörös műszaki terhelésnek vannak kitéve, és három év alatt szinte biztosan cserélni kell az alkatrészek döntő részét.

Jövőre lesz 50 éves a KRESZ, és a közlekedési helyzet jelentősen megváltozott az elmúlt évtizedekben. Naszályi Gábor, az Egységes Közösségi Közlekedési Szakszervezet elnöke szerint a buszvezetők rendszeresen vizsgáznak és oktatásban részesülnek, és lehet, hogy az autósoknál is szükség lenne hasonlóra.

A buszsofőrök képzése során a BKV-nál szigorú oktatási láncon mennek keresztül a jelentkezők. Aki B-ről D kategóriára szeretne átképezni, az kétszer annyi gyakorlati órát vezet, mint aki C-ről D-re vált. A képzésért nem kell fizetniük, sőt, ösztöndíjat is kapnak, amíg munkába állhatnak. A profi jogosítvány képzési költségei a C és a D-kategóriánál is 1,5-2 millió forintba kerülhetnek.

Az Európai Parlament egy jogszabály-tervezetet fogadott el, amely a jogosítvány megszerzéséhez szükséges vizsga részévé tenné a hóban és csúszós körülmények közötti vezetést, a vezetés közbeni biztonságos telefonhasználatot, a holtterek és a vezetéstámogató rendszerek használatát, valamint a járművek ajtóinak biztonságos kinyitását is. A hazai oktatók szerint a szimulátorok és tesztpályák már lehetőséget biztosítanak erre, de a mindennapi képzés részévé nem tennék.