Töretlen a borravaló intézményének népszerűsége

A Hellopay által végzett felmérés szerint Magyarországon változatlanul kedvelt a borravaló intézménye, habár a fiatalabb korosztály már óvatosabban bánik ezzel a gesztussal.

A Hellopay fizetési rendszereket üzemeltető cég kutatása alapján a magyarok háromnegyede rendszeresen látogat olyan helyeket, ahol elvárt a borravaló adása, különösen a fiatal felnőttek és a magasabb jövedelműek körében. Mindössze 13 százalékuk utasítja el ezt a gyakorlatot, míg a válaszadók negyede szívesen ad többet, és 20 százalékuk hagyományként kezeli a borravalót. További 10 százalékuk hangulatától teszi függővé, hogy ad-e borravalót, és 30 százalékuk a szolgáltatás minőségétől teszi függővé a döntését.

A felmérés szerint a magyarok körében a borravaló adását elsősorban a szolgáltatással való elégedettség motiválja. Amennyiben nem kerül felszámításra szervizdíj, a legtöbben 5-10 százalék közötti összeget hagyományoznak el, míg szervizdíj esetén az átlagos borravaló mértéke 6 százalék.

A készpénzes borravaló fizetés már a múlté, a bankkártyás fizetés vált dominánssá, bár az ország keleti részében még mindig előnyben részesítik a készpénzt. A mobiltelefonos fizetési mód a fiatal felnőttek körében vált igazán népszerűvé.

Az online felmérés 2023 márciusában készült, 1000 fős mintán, a 18 és 65 éves korosztályt képviselő magyarországi internetezők körében, és a válaszadók közössége nem, életkor, iskolai végzettség, településtípus és régió szerint reprezentatív.