A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség szakmai közreműködésével és a Linde Gáz Magyarország üzemeltetésében nyílt meg a felhasználók széles köre számára Magyarország első hidrogén-töltőállomása.

Az új lehetőség a HUMDA budapesti agglomerációban is elinduló, egy éven át tartó hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz demonstrációs mintaprojektjének köszönhetően teremtődött meg. A tesztidőszak alatt nemcsak az utasok használhatják díjmentesen a zöldenergiával hajtott járműveket, hanem előzetes bejelentkezés után az Illatos úti töltőállomáson ingyenesen lehet tankolni összesen 4000 kilogramm hidrogént – adta hírül az Autó-Motor.

Az összes szén-dioxid-kibocsátás ötödéért a közlekedési szektor, ezen belül pedig döntő részben a közúti forgalom felelős. A közlekedés zöldítése nagyban hozzájárul a klímasemlegességi vállalások eléréséhez, csökkenti a települési zajterhelést és levegőszennyezést, egészségesebb és élhetőbb környezetet biztosít a városlakóknak. A zöld rendszámos gépkocsik száma 2022 elejéhez képest megduplázódott, már több mint 86 ezer jár belőlük a hazai utakon.

A magyar gazdaság jövője a zöldenergia, a kormány ezért a hidrogéntechnológia népszerűsítését és elterjedését is ösztönözni kívánja

– mondta Koncz Zsófia, az Energiaügyi Minisztérium miniszterhelyettese.

Kísérleti projektjében a HUMDA a közösségi közlekedésben történő felhasználás lehetőségeit teszteli, a fővárosi agglomeráció mellett Debrecenben, Győrben, Kecskeméten, Kaposváron, Miskolcon és Zalaegerszegen is időszakosan forgalomba állítanak hidrogén üzemanyagcellás buszokat.

E program részeként mindössze egy előzetes bejelentkezés után bárki ingyenesen tankolhat járművébe hidrogént a budapesti töltőállomáson.

Budapest agglomerációjában is elindul egy hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz a menetrend szerinti forgalomban. A jármű a Kelenföldi pályaudvar és Szigethalom között közlekedik majd. A HUMDA demonstrációs mintaprojektjében közlekedő háromajtós Caetano H2.City Gold típusú busz is itt tankol majd, és egy évig üzemelteti a budapesti agglomerációs járatain a Volánbusz. A jármű tartályaiban összesen 37,5 kilogramm hidrogéngáz tárolható. Egyetlen töltéssel így 400 kilométert képes megtenni.

A helyi légszennyezéstől mentesen és nagyon csekély zajkibocsátással üzemelő járművek tartós tesztelése alapján megalapozott döntés születhet majd a hidrogén alkalmazásáról a hazai közösségi közlekedésben. A HUMDA számára a szemléletformáláson túl az adatgyűjtés és a Zöld Busz Programból származó üzemeltetési adatokkal való összehasonlításon alapuló elemzések készítése a projekt célja

 emelte ki Mészáros Virág, a Zöld Busz Programot is koordináló HUMDA vezérigazgatója.

A Zöld Busz Programban már 139 elektromos buszt és hozzá tartozó töltőinfrastruktúrát helyeztek forgalomba Magyarországon. A program által támogatott járművek átadásával hazánkban az elektromos autóbuszállomány csaknem megnégyszereződött.

Fotó: Wolfy