Kínai finanszírozású vasútfejlesztések Magyarországon

Magyarországon újabb vasúti fejlesztéseket terveznek kínai finanszírozással, amelyek a Budapest-Belgrád vasútvonal után valósulhatnak meg, és ezek a V0 vasúti körgyűrűt, valamint a ferihegyi gyorsvasutat érintik.

Szijjártó Péter bejelentette Pekingben, hogy a magyar vasúti hálózat fejlesztése bekerült az Egy övezet, egy út kínai kezdeményezés projektjei közé, ami lehetővé teszi a gyors és hatékony modernizálást külső finanszírozással. A fejlesztések célja, hogy a Magyarországon gyártott termékeket, mint például akkumulátorokat és autókat, vonattal szállíthassák Európa többi részébe. Jelenleg azonban a megfelelő infrastruktúra hiányzik ehhez. A kelet-nyugati vasúti összeköttetés fejlesztése kiemelt jelentőségű, mivel az akkumulátorgyárak és az új autógyárak többsége az ország északkeleti és délkeleti részén található, és a termékeket főként Nyugat-Európába exportálnák. A fejlesztés a Déli Körvasúton vagy a még meg nem valósult V0-s vasúti elkerülővonalon történhetne meg. Az Indóház vasúti szaklap szerint Szijjártó bejelentése a V0-ra vonatkozhat.

A kormányinfón Osváth Sarolta a ferihegyi repülőtér visszavásárlása kapcsán érdeklődött a gyorsforgalmi út fejlesztéséről, amire Gulyás Gergely válaszolt, hogy a gyorsvasúti kapcsolat kiépítése szükséges, és nem csak állami forrásból valósítható meg. A kínaiak fejleszthetik a repülőtérre vezető vasutat, amely egy magasvasútként futó új vonal lehet, és elkülönülne a MÁV hálózatától. Ez egyedi tarifás vasúti szolgáltatást jelentene az utasok számára.

A kormányközeli források szerint a kínai finanszírozású vasúti fejlesztések a ferihegyi gyorsvasutat és a V0 vasúti körgyűrűt foglalják magukban. A V0-ról korábban úgy volt szó, hogy orosz finanszírozással épülne meg, de a háború kitörése után ez megváltozott. A kormány az uniós források helyett kínai hitelre támaszkodik, mivel a magyar államnak nincs elegendő pénze. A ferihegyi gyorsvasút esetében egy teljesen különálló vonalat terveznek, amely luxusvonatként működne, és a budapesti reptérről a Nyugati pályaudvarra, illetve a tervezett mini-Dubaj városnegyedbe közlekedne. A kínaiak számára fontos, hogy a gyorsvasút elkülönült pályán valósuljon meg, mivel ez uniós referenciát jelentene számukra.

A V0 vasútvonal egy kelet-nyugati irányú útvonal lenne, amely délről kerülné el Budapestet, lehetővé téve, hogy a tehervonatok a városon kívül haladjanak, míg a személyvonatok a meglévő városon keresztül vezető infrastruktúrát használják. A V0 nyomvonalát a Szolnok-Dunaújváros-Székesfehérvár-Győr vonalon tervezik, ami új Duna-hidat is igényelne, és a beruházás több százmilliárd forintba kerülne.

A ferihegyi vasút és a V0 vasútvonal fejlesztése kínai alvállalkozókkal, kínai technológiával és kínai hitelből valósulhat meg. A ferihegyi vasút esetében egy minden mástól elkülönülő, a meglévő hálózatba nem becsatlakozó, részben magasvasútként futó pályán épülhet meg, ráadásul úgy, hogy még az árazása is teljesen független lenne a MÁV-tól. A vasút csak a repülőtér és Rákosrendező között ingázna, nem kapcsolódna be a fővárosi közlekedési hálózatba. A V0 vasútvonal is kínai hitelből, kínai alvállalkozókkal épülhet, amely egy régi terv, az előkészítésnek többször is nekivágtak már, de mindeddig semmi nem lett belőle. A kormány az EU-források helyett a kínai hitelre támaszkodik, mivel magyar forrás nincs, így marad megoldásként a kínai finanszírozás.

Vitézy Dávid, az LMP főpolgármester-jelöltje szerint azonban teljes tévút lenne egy új expresszvonatot építeni a kínaiakkal. Facebook-posztjában kifejtette, hogy már létezik terv a repülőtér vasúti hálózatba történő bekötésére, amely lehetővé tenné, hogy a különböző elővárosi és távolsági vonatok megálljanak ott, így a reptér nemcsak a belvárosból, hanem Kelenföldről és vidéki nagyvárosokból is elérhető lenne. Vitézy szerint egy elkülönült reptéri expresszvonat építése kínai hitelből őrült pazarlás lenne, és mivel csak a belvárost érné el, leginkább a turistákat szolgálná. Hozzátette, hogy a fővárost nem szabad Kína játszóterévé tenni, és a meglévő vasúti infrastruktúrát kellene fejleszteni, nem pedig újat építeni. Reméli, hogy a tervekből nem lesz valóság. Vitézy azt is kiemelte, hogy nem csak kész terv, hanem építési engedély is megvan a másik javaslatra, amellyel a Budapest-Záhony vasútvonalba bekapcsolnák az új szakaszt, csak épp EU-pénz nincs hozzá. Kritizálta a kormányt, amiért nyolc éve nem sikerült EU-pénzt szerezni ehhez a projekthez, és helyette a kínai finanszírozást részesíti előnyben.