Magyarországon a lakosság igen magas arányban zsebből fizeti a magánegészségügyi szolgáltatásokat, megfigyelhető, a háztartások egészségre szánt lehetőségei csökkentek. Ezért minden eddiginél jobban előtérbe került a finanszírozás kérdése: hogyan és miből fizetik a páciensek a szolgáltatásokat?
A látható finanszírozási hiányra reagálva, az egészségpénztári és egészségbiztosítási lehetőség mellett, egyes szolgáltatóknál már a részletfizetést is bevezették. Mindemellett az utóbbi években jellemzővé vált, hogy minden ötödik páciens nem jelenik meg a lefoglalt vizsgálaton. Ez a tendencia a hónap utolsó – anyagi lehetőségekben szűkösebb – hetében a legintenzívebb. A folyamatokra válaszként megjelent a szektorban a dinamikus árazás, illetve a bankkártyás időpontfoglalás is.
- mondta el Lengyel Lívia közgazdász, egészségügyi szakértő, aki a TOP30 Legbefolyásosabb szereplő a magánegészségügyben címmel állított össze kiadványt, amely intézményvezetőket és szakértőket megszólaltatva keresi a választ arra, hogy van-e finanszírozási gátja a piac stabilizációjának, ha már jelenleg a növekedés nem realitás.
Az elmúlt évben a gazdasági folyamatok jelentősen befolyásolták a piaci eredményeket.
A páciensek központi kérdése, hogy miként találnak ellátást és azt hogyan tudják kifizetni; míg a kórházak vezetői arra törekednek hogy fenntartható maradjon a vállalkozásuk. Jelenleg a vezető kérdés, hogy meddig lehet még emelni az árakat, mit bírnak el a páciensek, mit bír el a csökkenő betegszámnál a versenytársi környezet.