A KRESZ szabályainak lehetséges módosításai

A KRESZ szabályainak módosítása kerülhet terítékre, amely lehetővé teheti, hogy a szülők is részt vegyenek gyermekeik vezetés-oktatásában, és a jogosítvány visszaszerzése is szigorúbb feltételekhez kötődhet a jövőben.

Az Építési és Közlekedési Minisztériumnak (ÉKM) 2025 márciusáig kell a kormány elé terjesztenie a KRESZ módosítására vonatkozó szakmai javaslatokat. Egy háttérbeszélgetés során, melyről a 24.hu és a Totalcar is beszámolt, felmerült, hogy a jövőben akár a családtagok is részt vehetnének a vezetés-oktatásban, amely jelenleg Magyarországon bűncselekménynek számít. Más európai országok gyakorlatát követve, a munkacsoport javasolhatja a kísérővel történő vezetés bevezetését, amelynek célja, hogy az állampolgárok jobb felkészültséggel érkezzenek a vizsgára és költséghatékonyabban szerezhessék meg a jogosítványt.

A szakemberek által felvetett ötletek között szerepel, hogy a családtagok által tanításra használt autókba pótpedálokat kellene szerelni, vagy akár külön felkészítő képzést is bevezethetnének a tanítani vállalkozó rokonok számára. Emellett a vezetési szimulátorok beépítése az oktatásba is szóba került, amelyek segítségével a tanulók extrém, váratlan helyzeteket gyakorolhatnak, amelyek a való életben kivitelezhetetlenek lennének. A cél az, hogy a szimulátorok alkalmazhatók legyenek a kötelező óraszámok kiváltására.

A jogosítvány visszaszerzésének szigorítása is napirenden van. A tervek szerint, aki elveszíti a jogosítványát, annak részt kellene vennie egy komolyabb képzésen, és be kellene bizonyítania, hogy ismeri a KRESZ-t és képes vezetni, tehát nem elég csupán az utánképzésen részt vennie. Benedek Szabolcs, a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont ügyvezetője szerint ez jelentős szigorításnak számít a jelenlegi szabályokhoz képest.

A változtatások még csak tervezet szintjén vannak, és a kormány döntése határozza meg, hogy melyik javaslat kerül be a készülő szabályrendszerbe. Az ötletek megvalósítása jelentős változásokat hozhat a jövőbeni vezetői engedélyek megszerzésének folyamatában és a közlekedési kultúrában egyaránt.

A KRESZ felülvizsgálatának előkészítése Lázár János építési és közlekedési miniszter bejelentése nyomán kezdődött el, amelynek célja a több évtizedes szabályok mai korhoz igazítása és a technológiai változásokat lekövető frissítése. A munkacsoportnak jövő március 31-ig kell a kormány asztalára tennie egy olyan javaslatcsomagot, amely benyújtható az Országgyűlés számára.

A szabályalkotók a sajtó bevonásával igyekeznek közvetíteni az olvasók felé azokat a javaslatokat, amelyek megtárgyalása folyik a különböző munkacsoportok bevonásával. A humán munkacsoport javaslatai között szerepel a közlekedésre felkészítés és a pszichológiai alkalmassági vizsgálatok áttekintése, a járművezetés-képzés és vizsgáztatás gyakorlati-orientált felülvizsgálata, új technológiák alkalmazása a képzési rendszerben, és az utánképzési rendszer felülvizsgálata.

A vezetéstámogató rendszerek, mint például az intelligens sebességszabályozó, alkoholmérő interfész, fáradékonyság- és figyelemérzékelő rendszer, vészfékjelzés, tolatást segítő rendszer és abroncsnyomás-ellenőrző rendszer, már az európai uniós vezetői engedélyre vonatkozó irányelvek részét képezik, és 2028-tól a feketedoboz is kötelező elemként jön.

A biztonságos közlekedés alapvető jog, és a motiváció és a büntetés kombinált alkalmazása vezethet a legjobb eredményekhez. Az új KRESZ-csomagban veszélyészlelési tréningnek is helyet szorítanának, ami azon készségek elsajátítása, hogy a járművezető időben felismerje a potenciális veszélyes helyzeteket, és megfelelően reagáljon rá.

Magyarországon is bevezetnék a családtagi vezetést nemzetközi gyakorlatok alapján. A részletszabályok még kidolgozásra várnak, de a modell lényege, hogy a családtagi vezetés hivatalos keretek között, az oktatóiskolával együttműködésben történjen.