Magyarország üzemanyagválság szélén

Magyarország heteken belül súlyos üzemanyagár-emelkedéssel és áramhiánnyal nézhet szembe, ha nem talál megoldást a kieső orosz nyersolajra, amelynek tranzitját Ukrajna megtiltotta a Lukoil számára.

Az ukrajnai döntés következtében Magyarország nyersolajimportjának mintegy 70 százaléka, a teljes orosz nyersolajimport fele kieshet, ami komoly ellátásbiztonsági kockázatokat jelent. A Politico és a Portfolio elemzései szerint a helyzet sürgős megoldást igényel, mivel a rövid távú stabilizálás után közép távon is bajok adódhatnak. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter elismerte, hogy az ukránok hajlandóságot mutattak a helyzet rendezésére, de a folyamat elakadt, és azóta a kísérletek elhalványultak.

A Lukoil évi 2-2 millió tonna nyersolajimportját érinti az intézkedés, ami a magyar esetben a teljes 6 millió tonnás import egyharmadát teszi ki. A Mol tulajdonában lévő százhalombattai és pozsonyi finomítók így kihívásokkal nézhetnek szembe. A Reuters információi szerint Szlovákia felé már jelentősen csökkent a szállított mennyiség, Magyarország felé enyhén, míg Csehország felé zavartalan az áramlás.

Ilona Gizińska, a lengyel OSW elemző intézet kutatója szerint Magyarország "heteken belül" égbe szökő energiaárakkal és áramhiánnyal szembesülhet, ha a kormány nem talál megoldást. A Center for Research on Energy and Clean Air adatai szerint Magyarország csak idén áprilisban közel negyedmilliárd eurót költött orosz nyersolajra és gázra.

Inna Sovszun, az ukrán ellenzéki Holosz párt törvényhozója és a Rada energiaügyi bizottságának tagja szerint Ukrajna saját kezébe vette az ügyet, miután Magyarország, Szlovákia és Csehország mentességet kapott az uniós oroszellenes szankciók alól. Sovszun hozzátette, hogy több mint két éve várnak arra, hogy az EU és a G7 valódi szankciókat vezessenek be az orosz olajvezeték ellen. Az ukrán törvényhozó szerint a Barátság II. kőolajvezeték még mindig napi 200 ezer hordó nyersolajat szállít, és ezt a bevételt Oroszország a háború finanszírozására használja.

Az ukrán intézkedés másodlagos célja is lehet, hogy Magyarországot rávegye az Ukrajnába irányuló fegyverszállítások támogatására és Kijev EU-csatlakozásának elfogadására. Sovszun szerint eddig minden diplomáciai megoldás kudarcot vallott, ezért más megközelítéseket kell találniuk.

Szijjártó Péter szerint az ukrán intézkedés veszélyezteti Magyarország hosszú távú energiabiztonságát. A miniszter a héten Szergej Lavrov orosz külügyminiszterrel tárgyalt a kieső orosz olaj pótlásáról. Mivel az ukránok egyelőre csak a Lukoil tranzitját állították le, más orosz vállalatok, például a Rosznyeft továbbra is szállíthatnak Magyarország felé. Magyarország rendelkezésére áll még az Adria vezeték is, és tárgyalhatna további importról a Rosznyefttel vagy növelhetné a horvátországi szállítást az Adria csővezetéken keresztül. Magyarország felszabadíthatná stratégiai vésztartalékának egy részét is, amely 90 napra elegendő olajat tartalmaz.

Jelenleg Magyarországnak 90 napra elegendő vészhelyzeti stratégiai olajtartaléka van. Az ukrán és a magyar kormány nem válaszolt a Politico írásbeli megkeresésére, ahogy a Mol és az orosz Lukoil sem. A hazai szakértők szerint a probléma meg fog oldódni, és erre elegendő lesz a rendelkezésre álló 90 nap.