Szicíliában, Mallorcán és Alicantéből is ragadtak magyarok a repülőtéri leállások miatt

Szicíliában, Mallorcán és Alicantéből is cserbenhagyta a Wizzair és a Ryanair a magyar utasokat a reptereken kialakult káosz miatt. Cataniában az informatikai problémák miatt törölték az odafelé tartó járatot, Mallorcán pedig a tervezett 20:40 helyett csak hajnali 03:20-kor landolt az odafelé tartó gép, majd üresen tért vissza Budapestre. Alicantéből a Ryanair járatával kellett volna hazaindulnia egyik olvasónk fiának, de a járatot többször elhalasztották, és az utasokat majdnem 2 és fél órát a gépen ültették, mielőtt éjjel 1:55-kor végre elindultak. Több olvasó is jelezte, hogy több, egy esetben több mint tíz órás késéssel sikerült elindulniuk.

A Wizzair péntek este fél 11-kor közölte, hogy az informatikai szolgáltatói probléma megoldódott, és az online felületek ismét működnek. A légitársaság szerint a probléma megoldódott az informatikai rendszereikben.

Egy globális informatikai hiba okozott leállásokat pénteken világszerte több szektorban, beleértve a repülőtereket, bankokat és a médiát is, ami miatt a gépek nem tudtak felszállni, és több vasúttársaság is megbénult. Eleinte úgy tűnt, hogy a Microsoft Azure felhőszolgáltatásában tapasztalt hiba áll a háttérben, de a péntek reggeli kimaradásoknál a Microsoft is vizsgálódott. A hiba a CrowdStrike nevű kiberbiztonsági cégnél történt, ahol egy hibás frissítést adtak ki, ami több ezer windowsos számítógépet és szervert bénított meg.

Az American Airlines is megerősítette, hogy a Crowdstrike-nál jelentkező hiba miatt álltak le a járatai. A Crowdstrike később kiadott egy közleményt a hibáról.

Pénteken este fél hétig 30 697 repülő késett, és 3 477 járatot töröltek a világszerte jelentkező informatikai leállások miatt. A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 133 késés és 16 járattörlés történt, míg az Egyesült Államokban 5 944 késést és 2 162 járattörlést regisztráltak.

A Budapest Airport tájékoztatása szerint a hiba több légitársaságot érintett, köztük az Eurowings, a Ryanair, a Turkish Airlines és a Wizz Air járatait. Az utasokat hangosbemondás útján tájékoztatták, és a helyszínen várakozóknak vizet biztosítottak.

A fapados légitársaságok a szezon beindulása óta hatalmas problémákkal – több órás vagy napos késésekkel, járatkiesésekkel, és -törlésekkel – küzdenek, de pénteken legalább rajtuk kívülálló okokra hivatkozhattak, amikor nem tudták hazahozni a magyarokat. Az érdekesség egyébként az egészben, hogy a Wizz Air applikáció szerint a gép késés nélkül, időben (16:30-kor) leszállt Budapesten és már el is küldte automatikus üzenetét az utasoknak, melyben reményét fejezi ki a légitársaság, hogy „jól utaztak”. A Telex információi szerint egyébként a fentieken kívül még Baselből induló gépeket két egymást követő napon is töröltek.

A pénteki globális informatikai hiba a párizsi olimpia rendszerében is fennakadást okozott, de a szervezőbizottság szerint a zavarok korlátozottak voltak és csak néhány órán keresztül tartottak. Az egyenruhák és az akkreditációk kiosztásában okozott gondot, és a rendszer csak 7 óra múlva állt helyre. Tony Estanguet, a szervezőbizottság elnöke elismerte, hogy a zavar lassította a sportolók és a küldöttségek fogadását. A jegyértékesítő rendszer és az utolsó munkálatok a versenyhelyszíneken azonban fennakadás nélkül folytatódtak, és az olimpiai láng is problémamentesen haladt pénteken.

A légiforgalomban bekövetkezett fennakadások miatt a játékokra érkező küldöttségek utazása is módosult, és két nagy francia repülőtéren is voltak zavarok. Ahogy arról a HVG is írt, Szicíliában és Mallorcán is maradtak magyarok azután, hogy péntek reggel kiterjedt informatikai hiba jelentkezett világszerte. Számos szektorban súlyos fennakadásokat okozott, emiatt a ferihegyi reptéren is egy tucat járatot töröltek és több mint 100 késett.