Globális leállás okozott tőzsdei zuhanást, a Wizz Air is érintett

A világszerte tapasztalt IT problémák jelentős tőzsdei esést okoztak, amely a Wizz Air részvényeit is érintette. A Microsoft részvényei több mint 2%-kal estek az antivirus frissítéssel kapcsolatos problémák miatt, míg a CrowdStrike kiberbiztonsági cég részvényei még nagyobb, 20%-os csökkenést szenvedtek el a tőzsdei előkereskedelemben.

A Wizz Air szintén megsínylette az IT rendszer leállását, ami utasok számára okozhat fennakadásokat. A légitársaság részvényei 2%-kal csökkentek a Londoni Értéktőzsdén. Egy IT hiba globális zavarokat okozott, amelyek érintették a légi közlekedést, a bankokat és az egészségügyi szolgáltatásokat egy CrowdStrike antivirus frissítés miatt. A CrowdStrike részvényei több mint 18%-kal zuhantak az üzemzavar után, míg a Microsoft részvényei 2%-kal estek a New York-i Értéktőzsde nyitása előtt.

A zűrzavar péntek reggel kezdődött a CrowdStrike egy hibás frissítése miatt, amely világszerte érintette a bankokat, légitársaságokat, média vállalatokat és sürgősségi szolgáltatásokat. Az ABC és a Sky News televíziós csatornák rendszerei, valamint az amerikai 911-es hívószámok és orvosi foglalási szolgáltatások is akadoztak. Még a Budapesti Repülőtér is problémákkal küzdött. Kezdetben a Microsoftot hibáztatták, de a probléma végül a CrowdStrike szoftverére vezethető vissza.

A Microsoft szerint a tömeges informatikai kiesés "kiváltó oka" már javításra került, de a "maradványhatás" továbbra is hatással van egyes szolgáltatásokra. A vállalat korábban azt közölte, hogy a problémát "egy harmadik féltől származó szoftverplatform frissítése" okozta, amelyről most megerősítették, hogy a CrowdStrike szoftvere érintett.

A CrowdStrike hibája jelentős hatással volt a vállalat és más kiberbiztonsági cégek értékére is a tőzsdén. Az online kimaradások aggodalmat keltettek a befektetők körében más szektorokban is. A CrowdStrike részvényei a kereskedés előtti órákban 17 százalékos mínuszban nyithattak, de a cég közlése szerint a leállás mögött nem biztonsági probléma állt, ami némi korrekciót eredményezett a részvények értékében.

A Microsoft az Economxnak nyilatkozva megerősítette, hogy tisztában vannak a kimaradás hatásaival és azon dolgoznak, hogy a lehető leggyorsabban helyreállítsák a szolgáltatásaikat azoknál a felhasználóknál, akik még fennakadásokat tapasztalnak. Téglás András, a Systemfarm cégvezetője szerint a megoldás az, hogy az informatikusok az érintett szervereket csökkentett módban indítják újra, és egy adott „.sys” kiterjesztésű file-t kitörölnek, majd újraindítják a szervereket.

A helyreállítás már megkezdődött, de sok időt vehet igénybe, mivel a szervereket egyesével kell helyrehozni, manuális beavatkozás szükséges, és a kritikus szerverekkel kezdik a munkát. A megoldás 10 perc/szerver lehet, és a cégeken múlik, miként menedzselik a helyzetet, akár szabadságolásról is visszahívhatnak embereket. Téglás András szerint a piac beárazta a CrowdStrike hibáját, hiszen a cég részvényei a tőzsdén 20%-os mínuszban álltak, és kártérítési cunami várhat a vállalatra, amely súlyos milliárdokba kerülhet. Hozzátette, hogy a Wizz Air-en kívül magyar cégnél nem okozott óriási problémát a frissítés, és a magyar ügyfelek is megúszták az informatikai tragédiát.

George Kurtz, a CrowdStrike vezérigazgatója sajnálkozását fejezte ki az események kapcsán, és megerősítette, hogy a problémát egy hibás frissítés okozta, amelyet már javítottak, tehát nem hekkertámadás áll az eset mögött. Kurtz elmondta, hogy még ők sem tudják, hogyan fordulhatott elő a hiba, és hogy a helyreállítás még időbe fog telni, mivel néhány rendszer esetében ez eltarthat egy ideig, és nem fog automatikusan helyreállni. A vezérigazgató hangsúlyozta, hogy küldetésük biztosítani, hogy minden ügyfél teljes mértékben helyreálljon.