Újabb fordulat a spanyol szupervonat-gyártó felvásárlásának ügyében

A spanyol Talgo vonatgyártó társaság bejelentette, hogy a magyar Ganz-Mavag konzorcium nyilvános vételi ajánlatát követően, négy hónappal később a cseh Skoda is érdeklődik a vállalat felvásárlása iránt.

A Skoda egy üzleti kombinációt és ipari egyesülést javasoló ajánlatot tett, de konkrét gazdasági ajánlatot nem tartalmazott. Erre reagálva a Talgo részletes információkat kért a Skodától, hogy meg tudja határozni, vajon az ajánlatuk versenyképes-e a Ganz-Mavag által március 7-én felajánlott 619 millió eurós vételi ajánlattal szemben.

A spanyol kormány nyilvánvalóan aggódik a Talgo sorsa miatt, és nyilatkozatot adott ki, amelyben jelezte, hogy alapos vizsgálatot fognak végezni az ügylet kapcsán, tekintettel arra, hogy a Talgo-t stratégiai jelentőségű vállalatként kezelik. Óscar Puente közlekedési miniszter egy márciusi konferencián kijelentette, hogy mindent meg fognak tenni, hogy elutasítsák a felvásárlási ajánlatot, mivel Madrid attól tart, hogy a tényleges vásárlók vagy orosz befektetők lehetnek, vagy végül a magyar államhoz kerülhet a cég. A Skoda képviselői már április végén Madridban egyeztettek a közlekedési minisztériummal, és Puente májusban a cseh kollégája figyelmébe ajánlotta, hogy spanyol cégek részt vehetnének Csehország gyorsvasúti fejlesztésében.

Korábban a svájci Stadler Railt is hírbe hozták a spanyol céggel, amely piacvezetőnek számít nagysebességű vonatok tervezésében, gyártásában és karbantartásában. A Magyar Vagon, amely a Hernádi Zsolthoz köthető és a Dunakeszi Járműjavító érdekeltségébe tartozik, már novemberben jelezte érdeklődését a Talgo iránt. A Magyar Vagon egyetlen részvényese 2022-ig Szalay-Bobrovniczky Kristóf volt, de miután miniszterré vált, a cég egy Hernádihoz köthető magántőkealapé lett. A NER-közeli MaVag (azaz Magyar Vagon) áprilisban adta be a felvásárlási ajánlatát, azonban később már arról terjedt a hír a spanyol médiában, hogy a Talgónál elhúznák ennek az értékelését.

A Skoda és a Talgo egyesülése üzleti logikát is hordozna, hiszen a Skoda motorkocsikat és elővárosi vonatokat gyárt, míg a Talgo távolsági és gyorsvasúti munkákban jeleskedik, tehát kiegészíthetik egymást. A spanyol kormány nem szeretné a MaVagot beengedni a Talgóba, és a helyi média szerint orosz befolyástól is tartanak, mivel a MaVag a Transzmasholdinggal való együttműködésben erősödött meg. Ráadásul a MaVag egy olyan leánycégen keresztül szállna be a Talgóba, amelyben a kisebbségi tulajdonos a magyar állam, és az állami Eximbanktól venne fel hitelt.