Hidrogénhajtású repülő taxi 840 km-es sikeres tesztrepülése
Komoly előrelépést jelenthet a légitaxizás területén, ha a járműveket hidrogén hajtja, ezt demonstrálta a Joby Aviation cég, amely sikeresen teljesített egy 840 kilométeres tesztrepülést a hidrogénhajtású függőleges fel- és leszállású gépével.
A Joby Aviation által fejlesztett prototípus, amely folyékony hidrogén üzemanyagcellával és hidrogén-elektromos hajtásrendszerrel működik, csupán vízgőzt bocsátott ki a tesztrepülés során. Az akkumulátoros légitaxikból származó alapokra építve, a cég csökkentette az akkumulátorok mennyiségét és egy nagy kapacitású, akár 40 kg folyékony hidrogént tároló tankot szerelt be a járműbe.
A hidrogén üzemanyagcellás rendszer hőt, vizet és elektromosságot termel, amely az eVTOL hat villanymotorját hajtja meg, míg a megmaradt akkumulátorok extra energiát biztosítanak a fel- és leszálláshoz. A Joby Aviation tervei szerint 2025-ben szeretnék kereskedelmi forgalomba hozni a légitaxi-szolgáltatást, amely nem igényel külön felé- és leszállópályát, így különösen alkalmas rövid távú utazásokra. Az akkumulátoros változat hatótávja jelenleg körülbelül 160 kilométer.
A hidrogénalapú változat gyártásba kerülése esetén jelentősen megnőhetne a repülő taxik hatótávja, lehetővé téve nagyobb távolságok leküzdését, ráadásul ez a megoldás környezetbarátabb is lehetne. Azonban fontos megjegyezni, hogy a zöldhidrogén fenntartható forrásból történő előállítása elengedhetetlen ehhez a technológiához.
A repülő taxik tesztelése nem áll meg itt, hiszen korábban beszámoltunk arról, hogy a párizsi olimpián is sor kerül majd ilyen járművek próbaüzemére.
: Engadget via HVG Tech Facebook-oldal.