A Z-generáció pénzügyi nehézségei

Egy friss felmérés szerint az Egyesült Államokban a Z-generáció tagjai, azaz a 18-27 éves korosztály 46 százaléka szorul a családja anyagi támogatására, ami a növekvő megélhetési költségekkel függ össze.

A Bank of America jelentése alapján a Z-generációs felnőttek jelentős része küzd pénzügyi kihívásokkal, és a megkérdezettek majdnem fele a szüleik és családjuk segítségére szorul. A felmérés adatait 2024. április 17. és május 3. között gyűjtötték az Ipsos által, figyelembe véve a válaszadók nemi és rassz összetételét.

A Z generáció tagjai tudatosak a pénzügyek terén: 82 százalékuknak vannak pénzügyi céljai, és több mint a fele, 51 százalékuk számára ezek a célok prioritást élveznek. A válaszadók többsége úgy érzi, hogy képesek kezelni a mindennapi kiadásaikat (70 százalék), a költségvetésüket (70 százalék), valamint a hiteleiket (66 százalék).

A fiatalok több mint fele, 54 százaléka nem fizet saját lakhatásért, és azok közül, akik igen, 64 százalékuk a fizetésük több mint 30 százalékát költi lakbérre. A felmérés szerint a fiatalok fele nem tervezi, hogy a következő öt évben lakást vásároljon.

A Z-generáció elsősorban élményszerű kiadásokra költi a megélhetési költségek után fennmaradó jövedelmét, mint például étkezésre (36 százalék), vásárlásra (30 százalék) és szórakozásra (24 százalék). A nők 61 százaléka és a férfiak 44 százaléka érzi úgy, hogy a magas megélhetési költségek akadályozzák a pénzügyi sikereiket.

A megélhetési kiadások növekedése esetén a fiatalok 67 százaléka változtatna az életmódján, például módosítaná a költségvetését, kevesebbet járna étterembe, nem látogatna rendezvényeket, és olcsóbb élelmiszerboltokban vásárolna. A válaszadók 57 százalékának nincs a háromhavi kiadásait fedező megtakarítása, 30 százalék pedig úgy érzi, hogy nem keres elég pénzt a megtakarításhoz. Csak 15 százalékuk helyezi havonta a fizetésének meghatározott százalékát megtakarítási számlára. Emellett a 18-27 éves amerikaiak 46 százaléka nincs felkészülve a nyugdíjcélú megtakarításokra, és 40 százalékuk nem áll készen arra, hogy a következő öt évben befektetéseket kezdjen.