Siklóernyővel az Északi-sarkon

Motoros siklóernyővel a világon először szállt le az Északi-sarkon az orosz Fjodor Konyjuhov és Igor Potapkin. A történelmi repülést a Roszatom támogatta, és a 50 Let Pobedi atomjégtörő hozta a helyszínre a pilótákat, akik a Ferenc József-földről indultak és 440 kilométeres utat tettek meg a sarkpontig.

A siklóernyősök repülése során a Roszatom kompozit anyagokat gyártó részlege által kifejlesztett, csúcstechnológiás anyagokból készült áramvonalas burkolatot használtak, amelyet a Szentpétervári Nagy Péter Műszaki Egyetem digitális tervezőiskolájának közreműködésével terveztek és gyártottak. Az innovatív burkolat és a póttartályok segítségével a siklóernyő hatótávolságát 900 kilométerről 1200-1300 kilométerre sikerült növelni.

A repülést Moszkvából és a jégtörő fedélzetéről is figyelemmel kísérték, a 10 óra 13 percig tartó út során a pilóták átlagsebessége 47 kilométer/óra volt. A sikeres leszállást követően a pilóták műholdas telefonon jelentették be az eredményt, majd a jégtörő megérkezéséig egy napot töltöttek sodródva a jégtáblán.

A Roszatom kompozit részlege Oroszország egyik vezető kompozit anyag gyártója, ahol a poliakrinitril (PAN) szálak, szénszálas szövetek és üvegszálas anyagok előállításától kezdve a késztermékek gyártásáig terjed a tevékenységük. A siklóernyő maga egy ejtőernyőből kifejlesztett repülőeszköz, amelynek felhajtóerőt biztosító szárnyát kevlárszálas anyagból készítik.

Fjodor Konyjuhov, a siklóernyő egyik pilótája, a világ egyik legismertebb orosz kalandora, aki már számos rekordot és expedíciót tudhat maga mögött. Ő az egyetlen ember a Földön, aki teljesítette a világjárók Grand Slamjét, többek között háromszor járt mindkét sarkon, sílécen is elérte őket, megmászta a Mount Everestet, és hőlégballonnal is megkerülte a Földet. Konyjuhov és társa, Igor Potapkin legutóbbi siklóernyős rekordja a mostani, amikor 2024. július 8-án elsőként szálltak le siklóernyővel az Északi-sarkon.