Turizmus kétkeréken: megbüntetik az óvatlan kerékpárosokat

Népszerűek a kerékpáros nyaralások és a biciklivel tett városnéző túrák, azonban a külföldre készülőknek érdemes tudni: Európa szerte a közlekedési szabályok megsértése gyakran magas pénzbírsággal járhat. Körkép az egyes országokban jellemző előírásokról és büntetésekről.

Élen járnak a németek Európában: legalábbis kétkeréken, mivel a General Bicycle Club (ADFC) új biciklitúra-elemzése szerint Európa-szerte egyetlen országból sem indulnak többen kerékpáros utazásokra, mint Németországban – legnagyobb nyugati partnerünknél tavaly mintegy 37,4 millióan használtak kerékpárt a kirándulásaik során.

A magyarok körében is egyre gyakoribb, hogy biciklire pattanva hódítják meg a felkeresett környéket – ehhez sokan külföldre is magukkal viszik a saját járművet, vagy helyben bérelnek a város látnivalóinak felfedezésére.

Viszont nagy arányban vannak olyan turisták, akik nem veszik számításba az egyes országokban jellemző, városi közlekedési szabályokat a kerékpározásban – hívja fel a figyelmet a Welt. Ezért a kellemetlen meglepetések elkerülésére indulás előtt érdemes áttekinteni, hogy a tervezett úti célon mik az elvárások és milyen büntetéssel járhat egy-egy kihágás.

Fizethetünk, ha közelben egy rendőr

A buycycle.com kerékpáros szakportál 20 európai fővárost hasonlított össze Oslótól Athénig a szabályszegőkre kiszabott büntetések és pénzbírságok tekintetében.

Érdemes tudni: a két keréken betartandó közlekedési szabályok között a legtöbb országban szigorúan veszik a lámpa nélküli vezetést, a mobiltelefon használatát menet közben, a bicikliúton kívüli vagy járdán történő haladást, a közlekedési lámpák/táblák figyelmen kívül hagyását, illetve az ittas vezetést.

Az átlagos büntetések összege Madridban, Luxemburgban és Athénban a legmagasabbak, míg Bécsben, Berlinben és Varsóban a legalacsonyabbak.

Vörös kód a piros lámpa kihagyása

A piros lámpa figyelmen kívül hagyása mindenütt az egyik legsúlyosabb kihágásnak minősül, de Athénban és Rómában különösen: a görögöknél 700 eurót kell fizetni, míg az olaszoknál 613-at (amely összeg körülbelül megfelel egy új bicikli árának).

A járda a gyalogosoké

A kerékpárosok átlagos bírságai a lengyelországi Varsóban a legalacsonyabbak, ahol például tizenkét eurónak megfelelő összeget szabnak ki, ha a kerékpárosok a járdán közlekednek.

Csak akkor igyunk, ha már leszálltunk a nyeregből

Érthető módon mindenütt szigorú elbírálás alá esnek azok, akik ittasan közlekednek – nemcsak autóval, hanem kerékpárral is. Például a németeknél bárki, aki részegen biciklizik, és azzal veszélyezteti a közlekedést, netán balesetet okoz, vádemelés alá kerülhet, amellyel egyúttal az autóvezetői engedélyének elvesztését is kockáztatja.

Ne mobilozzon, aki kormányt ragad

A legtöbb európai országban az okostelefonok használata nemcsak az autó volánja mögé ülve tilos, hanem kerékpáron is, legalábbis akkor, ha vezetés közben a kezében vagy a füléhez tartja a készüléket.

Vannak országspecifikus szabályok

Akadnak olyan speciális előírások is, amelyek nem érvényesek egységesen mindenütt, ezért indulás előtt érdemes tájékozódni az adott országról, hogy ne érje meglepetés a biciklis utazót.