Magyar akkumulátorgyártás mélyrepülésben

A magyar ipar teljesítménye jelentős visszaesést szenvedett el, különösen az akkumulátorgyártás területén, ahol éves szinten 32%-os csökkenést regisztráltak. A májusi adatok alapján az ipari termelés volumene 5,2%-kal, munkanaphatással igazított értékben pedig 4,9%-kal maradt el az egy évvel korábbitól, ami a járműgyártás és az akkumulátorgyártás gyengélkedésének köszönhető.

Harmadik egymást követő hónapban csökkent az ipari termelés volumene Magyarországon, májusban 1,1%-kal volt kisebb, mint áprilisban. A KSH részletes jelentése szerint ez a tendencia már másfél éve tart, és a termelés volumene még a Covid előtti, 2019-es csúcsot sem éri el. Az éves alapú visszaesés mértéke 4,9%-os, ami elsősorban a gyenge külső keresletnek tudható be, különösen a járműgyártást érintően. A májusi adatokból kiderül, hogy a 14 ipari ágazatból csupán négyben nőtt a termelés, és az utóbbi három hónapban öt ágazatban múlta felül az előző három hónapét, míg kilencben visszaesést mutatnak a számok. A járműgyártás 14,5%-kal, míg a villamos berendezés gyártása, amely magában foglalja az akkumulátorgyártást is, 18,7%-kal zsugorodott. Az akkumulátorgyártás éves szinten 32%-os visszaesést szenvedett el, ami különösen aggasztó, tekintve, hogy a teljes villamos berendezés ágazat havi teljesítménye 18%-kal esett vissza.

Az ipar gyengélkedése jelentősen lassította a magyar gazdaság kilábalását a recesszióból, és a második negyedévi GDP-növekedéshez is negatív hozzájárulást várhatunk a szektortól. A nemzetközi környezet határozza meg a kilátásokat, és bár a hazai iparnak lenne tere a növekedésre a korábbi beruházásoknak köszönhetően, a gyenge külső kereslet és az ipari szerkezet lehúzó hatása miatt ez nem valósul meg. Az elektromos autózásra való átállás lassúsága is hátráltatja a járműgyártást és az akkumulátorgyártást egyaránt.

Az ipari termelés összességében 5,2%-kal csökkent májusban az egy évvel korábbihoz képest, a járműgyártás 14,5%-kal, míg az akkugyártás 32%-kal zuhant. A feldolgozóipari termelés 25%-át képviselő járműgyártás és a 10%-os súlyú villamos berendezés gyártása jelentős visszaesést mutatott. Az ipari export volumene 10,5%-kal, a feldolgozóipari exportértékesítés pedig 32%-kal esett vissza. Az akkugyártás gyengélkedése különösen fájdalmas a magyar gazdaság számára, mivel a kormány jelentős támogatást nyújtott az akkugyáraknak és azok infrastruktúrájának fejlesztésére. A kormány jelenleg uniós szinten lobbizik az elektromos autók piacának egységes szabályozásáért és támogatásáért.

A kormány által támogatott akkumulátorgyártás lényegében összeomlott, és a tavaly májusi 33%-os növekedés után a mostani 32%-os visszaeséssel az akkugyártás-alágazat kibocsátása a 2022. májusi szinttől is nagyjából 10 százalékkal marad el. Az ipari értékesítés belföldön 0,5%-kal, a feldolgozóiparé pedig 1,5%-kal mérséklődött áprilishoz képest, ami tovább rontja a második negyedévi GDP-kilátásokat.