Az EgészségAblak mobilalkalmazás új lehetőségei

Júliustól az EgészségAblak mobilalkalmazáson keresztül is elérhetővé vált a szakrendelésekre történő időpontfoglalás, módosítás és lemondás. Vitályos Eszter kormányszóvivő bejelentése szerint ez jelentős hatással lesz az egészségügyi rendszerre, és az előjegyzések online intézése egyszerűsíti a betegek hozzáférését az ellátáshoz.

Az EgészségAblak alkalmazás népszerűsége folyamatosan nő, több mint hárommillióan használják, havonta 2,5 millióan nyitják meg, és több mint 9 millió leletet töltenek le rajta keresztül. Az időpontfoglalás funkció bevezetése óta már 504 lakossági foglalást regisztráltak, és a rendszerrel összeköttetésben álló szakrendelők listája hónapról hónapra bővül. A személyes és telefonos időpontfoglalás lehetősége továbbra is megmarad.

Az Országos Kórházi Főigazgatóság alap- és szakellátásért felelős főigazgató helyettese, Szondi Zita szerint az EgészségAblak célja, hogy tájékoztatáson keresztül segítse a betegeket az ellátások helyszínére való eljutásban. A Járóbeteg Irányítási Rendszer (JIR) átalakításáért felelős miniszteri megbízott, Ónodi-Szűcs Zoltán elmondása alapján a rendszer bevezetését a várólisták és a várakozási idők csökkentése indokolta. A kutatások szerint a lakosságot leginkább az egészségügyi várakozási idők foglalkoztatják, amelyek a világjárvány után is növekedtek.

A telefonos időpontfoglalások gyakran sikertelenek voltak, és a betegek jelentős része nem jelent meg a lefoglalt időpontban. Ónodi-Szűcs Zoltán szerint a betegek ügyfélként való kezelése és a JIR általános elterjedése növelheti a betegelégedettséget. A rendszer bevezetése azonban nem ment zökkenőmentesen, a helyi implementációk és az intézmények előjegyzési rendszereinek sztenderdizálása nehézkes volt.

Június 10-ei adatok szerint a JIR-be 6379 szakrendelés tízmillió időpontja került fel, amiből hárommillió előjegyzés van, és a nyár folyamán az Egészségablak applikációban a betegelégedettségi visszajelzésre is lehetőség nyílik. Ónodi-Szűcs Zoltán szerint a rendszer fejlesztésének legnagyobb kihívása a finanszírozás, és három lehetséges okot sorolt fel a források hiányára: az uniós forrásokhoz való hozzáférés hiánya, a háború következtében kialakult gazdasági körülmények, és a magánellátás erős lobbiereje. Hozzátette, hogy a várólista csökkentő program tavaly 7,5 milliárd forintba került, és a járóbeteg-ellátás kapacitás menedzsmentjének egyik leghatékonyabb eszköze lehet a JIR és az EgészségAblak applikáció.