Európai szintű elektromosautó-vásárlási program: új részletek

Az EU-s országok számára bemutatott akcióterv részleteiről számolt be a Nemzetgazdasági Minisztérium, amely az elektromos közlekedés előmozdítását célozza meg. Fábián Gergely államtitkár a Portfolio-nak adott részletes tájékoztatást a tervezett intézkedésekről.

Az államtitkár hangsúlyozta, hogy a javaslatcsomag egyelőre csak egy kezdeményezés, amelynek finomítása a következő időszakban fog megtörténni. Célja, hogy elősegítse a vitát és párbeszédet az elektromos autózás témájában. A program egy európai kezdeményezés, nem pedig önálló költségvetési támogatásokról van szó.

Az új autók vásárlásához 4500 euró támogatást javasolnak, amely összeg a korábbi német támogatási program alapján került meghatározásra és mostani árfolyamon közel 1,8 millió forintnak felel meg. Az EU-s tagállamok véleménye megoszlik a keresletoldali ösztönzők támogatását illetően, és felmerült a differenciált támogatás lehetősége is.

A támogatási program célja, hogy az amerikai Inflation Reduction Act-hoz hasonlóan támogassa az Európában történő termelést a WTO keretein belül. A használt autók támogatásáról kevés részlet ismert, de az új autóknál javasolt 4500 eurós támogatást kell kiindulópontnak tekinteni. Az elektromos autók piacának támogatása fontos, mivel ez visszahat az új autók piacára is.

A támogatások árba építésének kockázatát megfelelő részletszabályok kidolgozásával lehet elkerülni, bár ez még sok munkát igényel. A piac versenyképessége miatt a támogatások megjelenése nem jelent automatikus áremelkedést, hiszen az autóipari cégek jelentős versenyben állnak egymással.

A javaslatcsomag célja, hogy az elektromos autók számára is létrejöjjön egy törvény, amely meghatározott keretet biztosít az iparág és a piac számára. Ha a tagállamok megegyeznek a javaslatokban, akkor a jövő évben ki lehet hirdetni az "EV Act-et", vagyis a keretrendszert magába foglaló törvényt.

Az autóipar jelentősége kiemelkedő az európai gazdaságban, hiszen közvetve és közvetlenül 13 millió munkahely függ tőle. A zöld átmenet sikere így létfontosságú. A javaslatcsomag létrehozását számos európai szervezet, vállalat és autógyártó bevonásával előzte meg.

A csomag tartalmazza a töltőinfrastruktúra fejlesztését, a kereslet növelését és a versenyképesség javítását célzó javaslatokat. A töltőinfrastruktúra fejlesztése kulcsfontosságú, hiszen jelenleg ez jelenti az elektromobilitás terjedésének egyik legnagyobb korlátját.

A háztartási töltőállomások támogatására 900-1500 euró támogatást javasolnak, amely az eszközök felszerelésére használható fel és nagyjából 350-590 ezer forintnak felel meg. A javaslatcsomag 15-15 milliárd eurót irányoz elő nyilvános hálózat- és töltőfejlesztésekre, valamint további 20 milliárd eurót házitöltő fejlesztésekre.

A cél egy kiszámítható átállási pálya biztosítása a 2035-ös céldátumig, amikor is megszűnik az új robbanómotoros autók értékesítése. Az EU-s szintű program teljes keretére a kormány legalább 100 milliárd eurót javasol, amely közel 40 ezer milliárd forintnak felel meg. A finanszírozás megtalálásához az EU-s költségvetésben és a következő költségvetési ciklusban, valamint a 2026 augusztusáig használható, egyszeri helyreállítási alapból is lehetőségek vannak.

A kormányzati háttértanulmány kiemeli a vasúti szállítás szerepének erősítését is, mint a logisztika területén elérhető komoly kibocsátás-csökkentési lehetőséget. A vasúti szállítás tonnakilométerenként 75 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, mint a közúti fuvarozás, ennek ellenére a vasút mindössze 19 százalékot tesz ki az uniós áruszállításban.