A kutatók nyilatkozata az üzemanyagárakról

A magyarországi üzemanyagárak jelenleg sem haladják meg a környező országok árszintjét, és az iparág nem tett ilyen tartalmú ígéretet a kormánynak – nyilatkozta Ratatics Péter a Népszavának. Ratatics, aki a Magyar Ásványolaj Szövetség elnökeként képviseli a szervezetet a nemzetgazdasági miniszterrel folytatott tárgyalásokon, egyben a Mol csoport fogyasztói szolgáltatásainak ügyvezető igazgatója is.

Ratatics elmondta, hogy Horvátországban és Romániában július 1-jével jelentősen emelkedett az üzemanyagok jövedéki adója, ami áremelkedést eredményezett, de ez még nem tükröződött a statisztikákban. "Ha a környékbeli adóemelések a statisztikákban is érvényesülnek, nyilvánvalóvá válik, hogy a hazai üzemanyagárak átlaga valójában most sem magasabb a szomszédos államokénál" – tette hozzá. Keleti szomszédunknál így például literenként mintegy 40 forinttal emelkedtek az árak.

A szakember szerint a helyzet megítéléséhez hosszabb távú összevetést kellene alkalmazni, amire a szaktárca nyitottan reagált. Ratatics úgy véli, az Eurostat-nyilvántartás frissítése már a héten, további intézkedések nélkül, megoldhatja a vitás kérdéseket. A minisztériummal elindult egy érdemi párbeszéd, de az adatközlésnek még vannak gyengeségei. „Szerintünk a különböző napok árainak összevetése pontatlan, mert a jegyzésár- és árfolyammozgások nyomán ennyi idő alatt is jelentősen változhatnak a tarifák” – jegyezte meg Ratatics.

Ratatics hangsúlyozta, hogy semmilyen ígéretet vagy megállapodást nem kötöttek arra vonatkozóan, hogy a hazai üzemanyagárak átlaga a jövőben minden körülmények között alacsonyabb marad a környező országok szintjénél. "Közös értés alakult ki a tekintetben, hogy az ország és a kereskedők egyaránt érdekeltek a térségi szinten versenyképes hazai üzemanyagárakban" – fogalmazott. „Inkább úgy fogalmaznék: közös egyetértés alakult ki a tekintetben, hogy az ország és a kereskedők egyaránt a térségi szinten versenyképes hazai üzemanyagárakban érdekeltek” – összegezte Ratatics Péter azt, hogy pontosan milyen megállapodást közöttek Nagy Mártonnal az üzemanyagárakról, hozzátéve, hogy soha nem tett se szóban, se írásban ígéretet az árak tekintetében, mert az komoly versenyjogi aggályokat vetne fel.

Ratatics Péter kiemelte, hogy a hazai üzemanyagpiac jól működik, egészséges, önszabályozó. Az ellátás biztonságos, a termékek elérhetők. Fontos ugyanakkor látni, hogy Magyarország nem sziget, hanem a közép-európai piac része. Így a térség kereslet-kínálati egyensúlyának megőrzésére az ellátási zavar elkerülése végett is törekedni kell. Szerinte, ha a kormány mérsékelni szeretné a hazai tarifákat, „mi a – környező államokhoz képest sok esetben kiugró – adóterhelések szintjén látunk beavatkozási lehetőségeket. De meggyőződésem: ha az adatnyilvántartások letisztázódnak, világossá válik, hogy a hazai üzemanyagárak átlaga illeszkedik a szomszédokéhoz.”