Az új magyar akkumulátoripar kihívásai

Európa és Magyarország akkumulátor-ipara jelentős kihívásokkal néz szembe, mivel az elektromos autók értékesítésének globális lassulása miatt visszavontak jelentős beruházási terveket, és a kínai gyártók versenye is erősödik.

Az SC Insights szerint az év eleje óta mintegy 158 gigawattórányi termeléskiépítésre vonatkozó beruházási tervet vontak vissza Európában, ami a lassú fogyasztói felvásárlási kedv és a kínai cellagyártók versenyének köszönhető. Andy Leyland, az SC Insights ügyvezető igazgatója szerint az európai autógyártók nem rendelnek elég akkumulátort, és a hosszú távú tervezés hiánya miatt a kínai vállalatok dominálhatják majd az iparágat.

Az európai autógyártók csökkentették az elektromos autókra vonatkozó terveiket, hiszen 2024 első öt hónapjában csak 2,4%-kal nőttek az akkumulátoros járművek eladásai, és májusban 11%-kal csökkentek az eladások az előző év azonos időszakához képest.

A Northvolt, Európa vezető akkumulátorgyártója, stratégiai felülvizsgálatot indított, ami késleltetheti az új gyárak építését, miután elvesztette a BMW-vel kötött szerződését. A Volkswagen akkumulátorgyártó részlege, a PowerCo is elhalasztotta egy akkumulátorgyár építéséről szóló döntést. Az Svolt és más kínai vállalatok is visszavonták beruházásaikat Európában.

A Rho Motion csökkentette az európai akkumulátoros autóeladások 2030-ra vonatkozó előrejelzését, mivel az autógyárak mérsékelték villamosítási terveiket.

Magyarország számára ez különösen aggasztó lehet, mivel a hazánkba települő cellagyártók, mint a CATL, az EVE Battery, a Sunwoda és a SK On, az európai piacot célozták meg gyáraikkal. Ha a kereslet csökken, az import kielégítheti azt a szükségletet, amelyet a magyar üzemekből fednének le.

Az akkumulátorok iránti csökkenő kereslet már hatással van a magyar gazdaságra, az autó- és akkumulátorgyártás csökkenést mutat az ipari termelési adatokban. Az akkumulátorok exportja az első negyedévben csak a háromnegyedét érte el az egy évvel korábbinak.

A CRU szerint az Európában bejelentett akkumulátorgyárak mintegy felénél fennáll a kockázat, hogy 2030-ra nem használják ki a kapacitásukat, vagy egyáltalán nem épülnek meg. Ezzel szemben Kínában és az Egyesült Államokban kisebb a kockázat.

Az európai gyártók további kihívásokkal is szembesülnek, mivel a drágább, nagy hatótávolságú akkumulátorok vegyszereire összpontosítanak, szemben a kínai gyártók által előnyben részesített olcsóbb LFP akkumulátorokkal. Néhány európai autógyártó már a dél-koreai gyártók felé fordult, például a Samsung SDI átvette a Northvolt által elvesztett BMW-megrendeléseket, és a Renault is üzletet kötött az LG Energy Solutionnel.

Tim Bush, az UBS elemzője szerint kérdéses, hogy az európai akkumulátorgyártók hosszú távon versenyképesek maradhatnak-e a dél-koreai és kínai versenytársakkal szemben.