100%-ban emberi immunrendszerrel rendelkező szuperhumanizált laboratóriumi egér

A San Antonio-i Texas Egyetem Egészségtudományi Központjának kutatói áttörést értek el azzal, hogy létrehoztak egy olyan laboratóriumi egeret, amelynek immunrendszere teljes mértékben megegyezik az emberi immunrendszerrel. Ez a fejlesztés jelentős előrelépést jelenthet a gyógyászat számos területén, beleértve a különböző oltások hatásainak vizsgálatát és a rák kezelésének új módszereit.

A kutatók már hosszú ideje törekedtek arra, hogy szuperhumanizált egereket hozzanak létre, mivel ezek az állatok kiválóan alkalmasak lehetnek a gyógyászati kutatásokra. Az egerekkel végzett kísérletek gyakoriak, de korábban az immunrendszerük jelentős eltérései miatt korlátozott volt a használhatóságuk. Az újonnan kifejlesztett egereket, amelyeket TruHuX (Truly Human, vagyis valóban emberi) vagy röviden THX néven ismerünk, emberihez hasonló bélmikrobiómával is felruházták, ami még inkább emberközelivé teszi őket.

A THX egerek jelentősége a gyógyászatban

A THX egerek használata új lehetőségeket nyit meg az emberi immunrendszer vizsgálatában, az emberi vakcinák kifejlesztésében és a terápiás szerek tesztelésében. Paolo Casali, MD, a kutatás vezetője szerint ezek az egerek ideális platformot jelentenek az említett területeken végzett kutatásokhoz.

A kutatócsoport jelenleg a THX egereket használja a SARS-CoV-2 vírusra adott emberi immunválasz jobb megértésére, valamint az emberi plazmasejtek és antitestválaszok mögött álló epigenetikai faktorok tanulmányozására. Ezek a vizsgálatok hozzájárulhatnak új vírusellenes és rákellenes terápiák kifejlesztéséhez, továbbá új rákellenes immunterápiák, baktérium- és vírusvakcinák előállításához is.

A Nature Immunology folyóiratban publikált kutatás alapján az egerekben a nyirokcsomók, a csecsemőmirigy hámsejtjei, a humán T- és B-limfociták, valamint a memória B-limfociták is emberiek voltak, ahogyan azok a plazmasejtek is, amelyek az emberiekkel megegyező antitesteket és autoantitesteket állítanak elő.

Ezek az állatok egyfajta platformként szolgálhatnak az emberek immunrendszerének vizsgálatához, az emberi vakcinák fejlesztéséhez, valamint a gyógykezelések vizsgálatához. A kutatók úgy gondolják, hogy a módszer új távlatokat nyithat az immunoterápiát alkalmazó szerek, így például a rák immunellenőrzőpont-gátlóinak, valamint az embereknek szánt, vírusok és baktériumok elleni vakcinák fejlesztésében. Sőt, a jövőben akár a főemlősök alkalmazását is szükségtelenné teheti az immunológiai és mikrobiológiai kutatásokban.

Az egereket már eddig is alkalmazták a különböző kísérletekhez, lévén sok hasonlóságot mutat az immunrendszerük és a biológiai tulajdonságaik az emberivel – de még a genetikai módosításra is fogékonyak. Ezzel az új módszerrel azonban méginkább kibővülhet a kör, így még több betegség kezelési módjának a kifejlesztése lesz lehetséges a segítségükkel.