A Nintendo ördögi nehézségű játékainak története

A Nintendo játékainak pokolian nehéz kialakítása nem véletlen: a cél az volt, hogy az amerikaiakat leszoktassák a videójátékok kölcsönzéséről. Az Elden Ring új DLC-jének, a Shadow of the Erdtree-nek a megjelenése ismét felkorbácsolta a vitát a From Software játékainak nehézségi szintjéről.

A veterán játékosok gyakran emlegetik a '80-as, '90-es évekbeli Nintendo játékokat, mint a Mega Man, Battletoads, Castlevania vagy a Contra, amelyek hírhedten nehezek voltak. Ez a nehézség azonban nem véletlen, hanem szándékos döntés volt a Nintendo részéről, hogy megnehezítsék az amerikai játékkölcsönzést.

Az 1980-as években Japánban a kölcsönzési piac virágzott, a zenei albumoktól kezdve a számítógépes szoftverekig minden kölcsönözhető volt. A szerzői jogi törvények hiányosságai miatt ez teljesen legális volt, egészen 1984-ig, amikor a helyzet megváltozott. A videójátékok esetében azonban nem született kompromisszum, így a játékkölcsönzést teljesen betiltották, kivéve ha a jogtulajdonos hozzájárult.

Amerikában a helyzet más volt: a videójátékok kölcsönzése óriási üzlet volt, és a Nintendo 1985-ös NES konzoljának megjelenése csak tovább növelte a kölcsönzési piacot. A Nintendo amerikai vezetője, Howard Lincoln azonban nem nézte jó szemmel, hogy a kölcsönzés miatt bevételtől esnek el.

A Nintendo próbálkozott törvényi úton véget vetni a kölcsönzésnek, de a kölcsönzőket képviselő lobbiszervezetek ellenállása miatt ez nem sikerült. A kölcsönzők elleni pereskedés sem hozott eredményt, így a Nintendo más stratégiát választott: nehezebb játékokat kezdtek gyártani, hogy a kölcsönzők ne tudják végigjátszani őket a rövid kölcsönzési idő alatt.

Néhány játék amerikai verziója szándékosan nehezebb lett, mint a japán változat. A Battletoads, a Castlevania III és a Sega Genesisre kiadott Dynamite Headdy is ilyen volt, és a fejlesztőcsapat alapítója, Maegava Maszato (Masato Maegawa) is elismerte, hogy a nyugati piacra szánt játékokat nehezebbre tervezték.

Végül a Nintendo győzött, mivel a videó- és játékkölcsönzők az internet és az előfizetéses szolgáltatások felemelkedésével eltűntek. A Nintendo továbbra is sikeres, még a már elavultnak számító Switchen is, és a versenytársak akciói ellenére is teljes áron értékesíti játékait.