Az elektromos autókra kivetett új EU vámok

Az Európai Unió új intézkedéseket vezetett be a környezetvédelmi tervekkel összhangban, amelyek a kínai elektromos autógyártásra vonatkozóan 37,6 százalékos ideiglenes vámot vezetnek be.

Az Európai Bizottság a környezetvédelmi célkitűzések és a fenntartható mobilitás előmozdítása érdekében döntött úgy, hogy ideiglenes intézkedéseket vezet be a kínai elektromos autógyártás ellen. A Bizottság szerint Kína tisztességtelenül támogatja a helyi elektromos autógyártást, ami veszélyeztetheti az EU autóiparát. A Totalcar szerint korábban a hightech és a napelemek piacán is hasonló helyzet alakult ki.

Az EU-nak válaszolnia kellett a kínai villanyautó-invázióra, és a kevésbé rossz megoldásként a kiegyenlítő vámok bevezetését választotta. A kiszabott vámok mértéke gyártónként eltérő lehet, attól függően, hogy mennyi indirekt támogatást kaptak a kínai államtól.

A 37,6 százalékos ideiglenes vám mellett a gyártók együttműködési hajlandóságától is függ, hogy milyen mértékű büntetést kapnak. A már meglévő 10 százalékos vámhoz további büntetések adódnak, amelyek a következőképpen alakulnak: BYD esetében 10% plusz 17,4%, Geely (Volvo és Polestar) esetében 10% plusz 19,9%, Tesla, BMW, Mini, NIO, HiPhi, Seres, Skywell esetében 10% plusz 20,8% súlyozott átlag, és SAIC (MG és Maxus) esetében 10% plusz 37,6%. Az utóbbi csoport azokat a gyártókat foglalja magában, akik nem működtek együtt a Bizottság vizsgálatával.

Az EU tagállamai megosztottak a döntés kapcsán, és a következő hetekben tanácsadói szavazás keretében fogják megvitatni a kérdést. Kína megtorlással fenyeget, és 25 százalékos vámot vetne ki az Európából importált gépjárművekre. A tagállamok várhatóan két hét múlva tárgyalnak a kérdésről, és bár szavazhatnak is, ez nem kötelező erejű az Európai Bizottságra nézve.

Az Egyesült Államokban egyszerűbb megoldást választottak, minden Kínában gyártott elektromos autóra és lítium-ion akkumulátorra 25 százalékos büntetést szabtak ki.

Ezeket az ideiglenes vámokat legfeljebb négy hónapig fogják alkalmazni, és ezen időn belül meg kell hozni a végleges döntést a végleges vámokról, amelyek öt évig lesznek érvényben. Az EUrologusnak egy magas rangú bizottsági tisztviselő megerősítette, hogy ez nem feltétlenül jelent azonnali árnövekedést, mivel a cégeknek a vám összegét bankgarancia formájában kell biztosítaniuk, nem kell ténylegesen be is fizetniük az EU-nak. Ha a vámok azonban véglegessé válnak, akkor július 5-ig visszamenően téríteni kell.

Kérdés, hogy Kína milyen lépéseket jelent majd be válaszként. Korábban már jelezték, hogy alaptalannak tartják az uniós kiegyenlítő vámot és a légiközlekedést, illetve a mezőgazdaságot jelölték meg, mint olyan területeket, amelyeket büntetővámokkal sújthatnak. A német autóipar különösen tart a kínai ellenlépések miatt, mivel Kína a világ legnagyobb autópiaca, és a német autóipari szövetség szerint 2023-ban a németországi autók harmadik legnagyobb exportpiaca lesz. Robert Habeck szövetségi gazdasági miniszter politikai megoldást sürget novemberig, hangsúlyozva, hogy Németországnak nem érdeke „a vámok versenye és az ennek következtében széttöredezett piacok”.

Ha az Ursula von der Leyen vezette hatóság arra a következtetésre jut, hogy Kína nem tesz eleget, akkor a következő négy hónapban javaslatot tehet végleges büntetővámok bevezetésére. Az Európai Bizottság többször is hangsúlyozta, hogy a tárgyalási eredményeknek meg kell szüntetniük a káros támogatások befolyását. A Brüsszel és Peking közötti tárgyalások a következő hetekben folytatódnak. Az uniós tagállamok csak állíthatják le a javasolt vámokat, ha az úgynevezett minősített többség a javaslat ellen szavazna.

: Totalcar : EUrologus : BBC via EUrologus