A mesterséges intelligencia térhódítása a vállalati szektorban

A mesterséges intelligencia (AI) iránti lelkesedés jelentős a vállalatok körében, de gyakran előfordul, hogy a cégek nem megfelelően azonosítják be az AI bevezetésének leginkább előnyös területeit. A KPMG szakértői szerint sok vállalat elsieti az AI-alapú megoldások, mint például vállalati chatbotok vagy a ChatGPT bevezetését anélkül, hogy pontosan meghatároznák azokat az üzleti problémákat, amelyekre ezek a technológiák megoldást nyújthatnának.

Kórász Tamás, a KPMG technológiai tanácsadással foglalkozó partnere szerint a mesterséges intelligencia a közeljövőben akár 40-50%-kal is növelheti a vállalati középvezetők munkájának hatékonyságát, különösen a kereskedelmi és HR területeken. Az AI eszközök segítségével például gyorsabban lehet önéletrajzokat szűrni vagy kereskedelmi ajánlatokat összehasonlítani. Kórász Tamás kiemelte, hogy bár az AI jelentősen átalakítja a munkaköröket, az emberi munkaerőre továbbra is szükség lesz.

A KPMG ügyfelei között is egyre nagyobb az érdeklődés az AI megoldások iránt, még olyan területeken is, ahol nem feltétlenül ez lenne a legmegfelelőbb technológia. A vállalatok gyakran kifejezetten AI-alapú megoldásokat keresnek, ami Kórász Tamás szerint a mindennapi beszélgetések során is megfigyelhető.

Rakó Ágnes, a KPMG kockázatkezelési tanácsadással foglalkozó partnere elmondása szerint a KPMG Magyarország saját magán kezdte el tesztelni az AI-megoldásokat, egy dedikált tanácsadói csapat segítségével. Céljuk, hogy bemutassák a kollégáiknak és ügyfeleiknek az AI megoldásokban rejlő értéket és lehetőségeket.

A pénzügyi, banki és biztosítói területek azok, ahol a cégek számára érdemes lehet az AI-megoldások kísérletezésével, alkalmazásával elindulniuk. Itt könnyen elérhetők konkrét eredmények, amelyekből kisebb projekteket lehet indítani, majd ezekből nagyobb, a vállalatot átfogó projekteket generálni. A technológiai fejlődés, különösen az AI és az adatalapú rendszerek, alapjaiban alakítják át a hazai pénzügyi szektort, ahol a digitalizáció hatékonyságnövelést és az innováció javulását eredményezte.

A vállalatoknak azonban nehéz dolguk van az AI megoldások kiválasztásánál, mivel rengeteg eszköz és platform közül kell választaniuk. Fontos, hogy a cégek megfelelő irányt válasszanak, mivel ezek a folyamatok jelentős kezdeti költségeket igényelnek.

Ignácz Péter, a KPMG adatelemzéssel foglalkozó menedzsere szerint a cégek gyakran "fordítva ülnek a lovon", amikor az AI bevezetéséről van szó. Sokan elsietik a chatbotok vagy a ChatGPT bevezetését, anélkül, hogy először jól definiálnák az üzleti problémát. A KPMG Magyarország saját AI-fejlesztéséről szólva elmondta, hogy a nagy nyelvi modellek képességeit saját tudásbázisukkal és projektdokumentumaikkal kombinálják, hogy a tudást gyorsan elérhetővé tegyék a munkavállalók számára. Az alkalmazásuk terjedelmes dokumentumokból történő információkinyerésre és szabályozási dokumentumok összefoglalására is alkalmas, így a munkavállalók hozzáadott értékű munkára tudnak koncentrálni. A KPMG tanulmánya szerint 80 százalékos hatékonyságjavulást is el lehet elérni bizonyos esetekben, és a nagy nyelvi modelleknek köszönhetően nagy adattömegekből lehet könnyen információkat kinyerni. Fontos azonban, hogy ezek a folyamatok zárt rendszerben történjenek, adatvédelmi okok miatt más lehetőség nincs.