Totális légi káosz: 240 Wizz Air utas ragadt Olaszországban

A Wizz Air utasainak saját maguknak kellett gondoskodniuk hazatérésükről, volt aki sok órás Flixbus és vonatútnak nézett elébe. A légitársaság az időjárást és az európai légi irányítási rendszereket okolja.

Tagadhatatlan, hogy elmúlt időszakban kirívóan megnövekedtek a járatkésések a hazai és nemzetközi reptereken. A Wizz Air különösen gyakran kerül kritika kereszttüzébe, hetente újabb hírek érkeznek a reptereken ragadt utasokról. Az Olaszországból Budapestre tartó járatok esetében jelentős fennakadások voltak tapasztalhatók.

Az Index olvasója szerint a Wizz Air Bariból Budapestre tartó járata a tervezett csütörtök esti indulás helyett csak pénteken este tudott volna felszállni, de a szállást nem biztosították az érintetteknek. Az utasokat először a repülőtérre szállították, majd a beszállás elmaradása után visszavitték őket a terminálba, ahol a hajnali órákban értesültek a járat végleges törléséről. Az utasok szállás és megfelelő tájékoztatás nélkül maradtak a terminálban.

Az utasoknak saját maguknak kellett gondoskodniuk a hazatérésről, mivel vasárnap estig nem volt Budapestre repülő járat. Egyikük taxival ment egy Flixbuszhoz, onnan Nápolyba, majd repülővel Bécsbe és végül vonattal vagy busszal Budapestre.

A Milánóból Budapestre tartó járat több mint 24 órát késett, és csak június 28-án reggel tudtak felszállni az utasok. A légitársaság szállást biztosított, de a reggeli transzfer elmaradt, így 30 utas lekéste a járatot. A konzulátus segítségével taxival jutottak ki a repülőtérre, de az esti járat is csúszott, és csak hajnali 3:20-kor indult el Milánóból.

A Wizz Air az Economx kérdéseire válaszolva elmondta, hogy a járatátütemezés oka a viharos időjárás volt, a szállodák telítettsége miatt nem tudtak szállást biztosítani, de megtérítik az utasok felmerülő költségeit, ha jelzik ezt a légitársaságnak a számlák másolataival.

A Wizz Air szerint az időjárás megnehezítette a légiforgalmi irányító hatóságok és az Eurocontrol számára a légiforgalom kezelését, ami jelentős késésekhez és járattörlésekhez vezetett Európa-szerte. Csak június 26-án több mint 450 ezer percnyi késés adódott össze az európai légtérben, ebből 360 ezer a viharos időjárás miatt következett be. A légitársaság felkészült a nyárra és felszólítja az európai államokat, hogy fejlesszék légi irányítási rendszereiket.

A Wizz Air Nagy-Britanniában is rendszeresen problémába ütközik, ahol már harmadik éve a legtöbb járatkésést produkáló légitársaságnak választották meg a brit reptereken tanúsított csúszások miatt. Az átlagos késés 31 perc 36 másodperc az Egyesült Királyság repülőtereiről.

Az Egységes Európai Égbolt teljesítményét értékelő testület (PRB) jelentése szerint a járatkésések száma több mint 400 százalékkal nőtt az EU-ban, mivel Európa légtérkapacitása nehezen tud lépést tartani a fogyasztói igényekkel.

Ezzel párhuzamosan, Olaszországban a milánói Malpensa repülőtéren, ahol a Wizz Air járatai is késést szenvedtek, a hatóságok egy másik jelentős esemény kapcsán is cselekedtek. Több mint hat tonna, kábítószerek készítésére alkalmas vegyi anyagot foglaltak le, amely 63 millió MDMA-tabletta (ecstasy) előállítására lett volna elegendő. Az olasz pénzügyőrség által közzétett információk szerint a vegyi anyagok értéke megközelíti a 630 millió eurót. A kétéves nyomozás során Hollandiában két kínai állampolgárt letartóztattak, és egy olasz üzletember ellen is nyomozás indult. Az események rávilágítanak arra, hogy a milánói repülőtér nem csak a légi közlekedési problémák miatt került a hírek középpontjába.