Apple-botrány: így kerülhető el a hasonló esetek
Szerdán több olvasó jelezte, hogy az Apple Pay váratlanul többszörös tranzakciókat hajtott végre, amelyek teljesen indokolatlanok voltak. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint teljes védelem nem lehetséges, de vannak lépések, amelyekkel csökkenthetők a hasonló események kockázatai.
Hétfő estig minden érintett ügyfél visszakapja azokat az összegeket, amelyeket az Apple jogtalanul vont le a bankkártyáikról a múlt héten. A kártyaadatok biztonságban maradtak, és bár az ilyen típusú hibák ellen nehéz védekezni, léteznek intézkedések, amelyekkel mérsékelhetők a kellemetlen hatások. A számítógépes hiba következtében akár 800 ezer terhelést is benyújthatott az Apple a magyar ügyfelek bankkártyáira.
A megújuló fizetési megoldások az elmúlt években váltak rendkívül népszerűvé, és az online szolgáltatók gyakran alkalmazzák ezt a fizetési módot. A bankkártya társaságok is támogatják, hogy a bankok a kártyamegújítás esetén automatikusan frissítsék a megújuló fizetéseknél használt kártyaadatokat, ám ez a gyakorlat Magyarországon még nem terjedt el.
Gergely Péter felhívta a figyelmet arra, hogy a megújuló fizetések esetén a bankok automatikusan teljesítik a szolgáltatók fizetési kérelmeit, amennyiben az engedély fennáll. Nincs időkorlát vagy összeghatár, így a szolgáltatási díj emelkedése esetén az ügyfelek automatikusan többet fizetnek. A szakértő szerint az ügyfelek nem tudják teljes mértékben elkerülni az ilyen hibákat, de több lépést is tehetnek a védekezés érdekében:
- Külön bankkártya használata az online fizetésekre, amelyen csak a szükséges összeget tartják.
- Nagyobb összegű online fizetés esetén a hagyományos számláról átutalható a szükséges összeg.
- Online fizetési limit beállítása, amely megakadályozza a megadott összeghatár feletti tranzakciókat.
- Az sms vagy push üzenetek beállítása már 1 forintos tranzakciók esetén is, így minden fizetésről értesülhetünk.
Az Apple a kártyatársaságoknak csak szombat hajnalban küldte meg a téves terhelések listáját, és csak ezután vált világossá, hogy a téves terhelések törléséről és az összegek visszajuttatásáról az Apple vagy a bankok gondoskodnak. A Magyar Nemzeti Bank vasárnap felszólította a hitelintézeteket, hogy haladéktalanul kezdjék meg a kártalanítást. Az Index szerint az OTP már felvette a kapcsolatot az Apple-lel, miután egyik olvasójuk 5 perc alatt 74 tranzakcióval 550 ezer forintot veszített, és a bankja le is tiltotta a kártyáját.
(Borítókép: S3studio / Getty Images)