A marketingszörny és az autós kémfotózás változásai, valamint a Škoda új villanyautója

Hans G. Lehmann számára a kémfotózás műfaja, amely a hatvanas évektől kezdve híressé tette, mára jelentősen átalakult, a Hagerty cikke szerint a marketingszörny teljesen felzabálta ezt a területet. Lehmann karrierjét egy 1963-ban, a Volkswagen wolfsburgi gyárának közelében lefényképezett titokzatos prototípusnak köszönheti, amelyet később a Bild napilap közölt. A következő évtizedekben a kémfotózás és az autós zsánerképkészítés párhuzamosan fejlődött, Lehmann pedig többek között a Volkswagen Golf első generációját és a Ford Mondeót is leleplezte még a hivatalos bemutató előtt.

A gyártók gyűlölték Lehmann tevékenységét, Ferdinand Piech, a Volkswagen-konszern korábbi elnöke szerint Lehmann az életével játszott, amikor a cég autóit fotózta. Az internet megjelenésével az autómárkák kevésbé tudtak védekezni a kémfotók ellen, az újságok pedig üzleti lehetőségként kezelték a titkos prototípusokról készült képeket. A gyártók maguk is hozzájárulnak a jelenséghez, rendszeresen kiadva vagy kiszivárogtatva képeket fejlesztés alatt álló prototípusokról.

A Škoda új elektromos hajtású kompakt szabadidő-autóját, az Elroqot hivatalosan csak októberben mutatják majd be, de a cég meghívására Amszterdamba utazva már kipróbálhattuk az álcázott prototípusokat. Az Európai Unió szén-dioxid-kibocsátási határának csökkentése miatt a gyártóknak, így a Škodának is, több villanyautót kell értékesíteniük, ezért készül az Enyaqnál kisebb és olcsóbb Elroq, amelynek árát egyelőre nem árulták el.

Az Elroq a Volkswagen-csoport MEB-platformjára épül, és Európa SUV-iránti igényeit célozza meg. Az utastér kialakításáról nem készíthettünk képeket, de a műszerfalborítás egy részét újrahasznosított szövetből készítik, a középkonzolon pedig egy 13 colos tablet található. A vezető előtt egy kis műszerfal-panel, a látóterében pedig egy kiterjesztett valóság-funkcióval ellátott head-up display segíti a navigációt.

Az Elroq alapváltozatába 55 kilowattóra kapacitású akkumulátor kerül, és 170 lóerős villanymotor hajtja, míg a csúcsváltozat 82 kilowattóra kapacitású és összkerékhajtású lesz. Az összes variációt 28 perc alatt lehet 10-ről 80 százalékra töltőállomáson feltölteni. A bemutatón kipróbált Elroqok gyorsulása lenyűgöző volt, de a futómű- és szélzaj-szintjéről, valamint az úthibák kezeléséről kevés információ szűrhető ki a rövid teszt alatt.

A Škoda a márka jellegzetességeit próbálja megőrizni az Elroqban, például a kalaptartó alján lévő töltőkábel-tartó hálóval, a vezetőajtóba csúsztatható esernyővel és a Modern Solid szlogennel jellemezhető formatervvel. A Škoda Elroq bemutatójának időzítése is fontos volt, mivel az idei évben várható villanyautó-dömpingben a vásárlói igények felmérésére van szükség. Az új modell piaci sikerét az árazás fogja eldönteni, és a Škoda további villanyautós stratégiáját is figyelemmel kell kísérni.