Grafén a Holdon: Újraírhatja a tudományt a kínai űrszonda felfedezése

A Csang’o-5 űrszonda által hozott holdkőzetminták elemzése során a Csilin Egyetem kutatói grafént találtak, ami alapjaiban rengetheti meg a Hold keletkezésével kapcsolatos eddigi elméleteket.

A kínai űrprogram egyik legnagyobb sikerének számító Csang’o-5 küldetés során visszahozott minták folyamatos elemzése során a tudósok egy váratlan felfedezést tettek. A mintákban talált 2–15 réteg vastag grafén jelenléte új megvilágításba helyezheti a Hold keletkezésének történetét. A Global Times szerint ez a lelet annyira különleges, hogy akár új elméletet is igényelhet a Hold eredetével kapcsolatban.

A jelenlegi tudományos konszenzus szerint a Hold egy ősi kisbolygó Földdel való ütközése során keletkezett, amikor a bolygónk egy darabja kiszakadt és gravitációs pályára állt körülötte. Az Apollo-program során gyűjtött mintákban nem találtak grafént, azonban a Csang’o-5 által hozott minták ezt az elméletet megkérdőjelezhetik, hiszen arra utalnak, hogy a Holdon létezhet egy olyan folyamat, amely megköti a szenet.

A National Science Review című tudományos lapban megjelent tanulmány szerint a grafén a Hold felszínét érő napszél és a korábbi vulkanikus tevékenység következményeként alakulhatott ki. Az égitesten található „ősi szén” jelenléte azonban ellentmondhat annak az elképzelésnek, hogy a Hold egy kisbolygóval való ütközés eredményeként jött létre. A kutatók azonban felvetik annak lehetőségét is, hogy a grafén egy meteorit által kerülhetett a mintavételi helyre, így a felfedezés lehet, hogy csupán egy véletlen találat.