Banki hibák sorozata: ki védi meg a felhasználókat?

Az Apple Pay alkalmazás múlt heti technikai hibája miatt több százezer magyar ügyfél szembesült jogosulatlan terhelésekkel, és hasonló problémák a világ több pontján is előfordultak a bankoknál.

Az elmúlt hetekben több helyen is jelentkeztek technikai problémák a banki szolgáltatásokban. Magyarországon az Apple Pay alkalmazás hibája következtében június 26-án este 780 ezer jogosulatlan terhelés történt, összesen több mint 2 milliárd forint értékben. A Magyar Nemzeti Bank tájékoztatása szerint a hibás terhelések az Apple Pay saját fizetési megoldásának problémájából adódtak.

Nem csak Magyarországon, hanem világszerte is előfordultak hasonló esetek. A Fintech.hu példaként említi a CIMB Singapore esetét, ahol június 29-én több ügyfél számára hibásan jelenítették meg egyes tranzakciókat, illetve nem a valós kiadásokat tükrözték az egyenlegek. A CIMB Singapore reagálva a helyzetre, azt ígérte, hogy 24 órán belül minden érintett ügyfél helyes egyenleget fog látni, és július 1-jén a legtöbb érintett számára már a valós tranzakciók jelentek meg a kimutatásokban.

Hollandiában három bank ügyfelei nem férhettek hozzá a számláikhoz június 22-én, mivel a Volksbank leányvállalatainál – az SNS-nél, az ASN-nél és a RegioBanknál – weboldali és mobilalkalmazásbeli problémák merültek fel. Ezek a bankok különösen a hozzáférhetőséget és a fenntarthatóságot szokták hangsúlyozni szolgáltatásaikban.

Az Európai Központi Bank bankfelügyelete szerint a bankoknak meg kell erősíteniük üzleti modelljeik fenntarthatóságát, és mérsékelniük kell az innovatív technológiák alkalmazásával kapcsolatos kockázatokat, ehhez pedig megalapozott digitális átalakulási terveket kell kidolgozniuk és végrehajtaniuk.