Az EU-nak az együttműködésre kellene összpontosítania Kínával a büntetővámok helyett

Az Európai Uniót a német autóipari szövetség figyelmeztette, hogy a büntetővámok hosszú távon károsak lehetnek az európai gyártók számára, és helyette az együttműködésre kellene törekedniük a kínai járműiparral.

A kínai Xinhua hírügynökség által közzétett tanulmány szerint az EU-nak az együttműködésre kellene összpontosítania a kínai járműiparral, mivel ez kölcsönös fejlődési és növekedési előnyökkel járhat. A tanulmány válaszként szolgál az EU által július 4-én bevezetett rendelkezésre, amely akár 48,1 százalékos büntetővámot vet ki a kínai eredetű elektromos autó-importra, attól függően, hogy melyik gyártótól származnak az autók.

Kína politikai motivációt sejt a büntetővámok mögött, és válaszul megkezdte a francia brandyimport megadóztatásának vizsgálatát. A Xinhua tanulmánya rámutat, hogy a Kínában gyártott autók mindössze 12,7 százalékát értékesítik külföldön, míg Németországban és Japánban ez az arány rendre 80, illetve 50 százalék. Emellett a tanulmány kiemeli, hogy az Európai Unió nem fogja tudni elérni a 2050-re kitűzött zéró károsanyag-kibocsátási célját a kínai elektromos autók nélkül.

A Reuters hírügynökség idézi a német autóipari szövetség közleményét, amely szerint a július 4-én életbe lépett szabályozás hosszú távon nem a kínai, hanem az európai és amerikai autógyártókat fogja érinteni. A CSIS tanulmánya szerint Kína 2009 és 2023 között mintegy 230,8 milliárd dollárt fektetett az elektromosautó-iparába, és az együttműködés a kínai és európai autóipar között már negyven éve tart, amelynek keretében a nyugati autógyártóknak kötelező volt vegyesvállalatot alapítaniuk a helyi cégekkel. Az első ilyen vállalat a Volkswagen volt, amelyet a Peugeot, a BMW és a Daimler követett.

A BMW tovább erősíti jelenlétét az elektromos autók piacán, egy új, 1 megawattos teljesítményű hiperautóval, amely a következő években fogja bővíteni a vállalat elektromos autóinak kínálatát. Az új modell, amelyet a németországi teszteken vettek észre, a BMW i8 kupé utódjaként funkcionál majd, bár valamivel kompaktabb méretű lesz. Az elektromos szuperautó a BMW Neue Klasse családjához tartozik majd, amely hat modellt fog magában foglalni, és 2025-2027 között kerülnek bemutatásra. A négymotoros összkerékhajtású elektromos rendszerrel felszerelt autó teljesítménye megközelítőleg 1 MW, azaz 1360 LE lesz, és az 800 voltos architektúra ultragyors töltést tesz lehetővé.