A SZÉP-kártya többet került a boltokba, mint a szálláshelyekre

Hiába a magánszálláshelyek számának növekedése, a SZÉP-kártyás költések visszaestek, és a pihenőplasztikát inkább bolti vásárlásra használták.

Az elmúlt időszakban bár 15,3 százalékkal több magánszálláshely fogadta el a SZÉP-kártyát, a költések 13 százalékkal csökkentek. 2023-ban egy magánszálláshelyen átlagosan 48,5 ezer forintot költöttek a SZÉP-kártya tulajdonosai, ami közel 25 százalékos csökkenést jelent a 2023. májusi 64,3 ezer forinthoz képest.

A KSH adatai szerint 2023 májusában 15 százalékkal kevesebb pénzt költöttek a turisztikai szálláshelyeken, mint az előző év azonos időszakában. Különösen a panziók érezhették meg ezt a csökkenést, ahol a költések harmadával estek vissza. Ezzel szemben a közösségi szálláshelyek több bevételre tehettek szert, bár ez az összeg az egész piachoz képest marginális.

2023-ban a munkáltatók rekordösszeget, összesen 445 milliárd forintot töltöttek fel a SZÉP-kártyákra, ami 25 százalékos növekedést jelent a 2022-es 354,7 milliárd forinthoz képest. A munkáltatók 2023. augusztus 1. és december 31. közötti időszakban egyszeri, legfeljebb 200 ezer forintos összeget is utalhattak a SZÉP-kártyákra, így az éves keretösszeg 650 ezer forintra emelkedett. Ebben az időszakban a SZÉP-kártyákon lévő összegeket hidegélelmiszerek vásárlására is fel lehetett használni.

Ez magyarázhatja, hogy a szálláshelyeken elköltött összegek és a SZÉP-kártyára feltöltött pénzek között jelentős eltérés van. A kormány a belföldi turizmus támogatását szorgalmazza a SZÉP-kártyával, de a valóságban a szálláshelyekre legfeljebb minden tizedik forint jut, míg a boltokban tavaly körülbelül minden negyedik-ötödik forintot költöttek el.

Annak ellenére, hogy 2023-ban nőttek az adható juttatások, a cégek többsége nem emelte a keretet, sőt, egyes vállalkozások még az eredetileg tervezettnél is kevesebbet adtak a SZÉP-kártyákra.