Magyar EU-elnökség kezdete és a közlekedési változások

Az Építési és Közlekedési Minisztérium engedélyezte, hogy a magyar EU-elnökség idején Budapestre érkező delegációk járművei használhassák a buszsávokat. A belgiumi soros elnökség után Magyarország veszi át az Európai Tanács vezetését, a Várkert Bazárban alakítják ki a központot.

A magyar uniós elnökség 2024 júliusától kezdődik, és a kormány a közlekedési szabályok módosításával kívánja elősegíteni, hogy a főváros forgalma ne növekedjen tovább a delegációk miatt. A Magyar Közlönyben megjelent jogszabálymódosítás értelmében a kijelölt járművek a közösségi közlekedést zavarása nélkül használhatják a buszsávokat. A változtatások célja, hogy a fővárosi forgalom ne nőjön a rendezvények idején.

Kovács Zoltán, a nemzetközi kommunikációért és kapcsolatokért felelős államtitkár, aki az EU Tanácsa 2024. második félévi magyar elnökségének operatív feladatait is ellátja, kiemelte, hogy a magyar álláspont az elnökség alatt sem fog megváltozni. Az államtitkár szerint a budapesti rendezvénysorozat a diktatúrázásra is válasz, miközben a város életét nem kívánják megnehezíteni.

A magyar elnökség költségvetése 35 milliárd forint, amely jelentős növekedést mutat a 2011-es, 24 milliárd forintos büdzséhez képest. A Várkert Bazár mellett a Liszt Ferenc repülőtér egyes terminálja is fontos szerepet kap, ahol egy európai váró kerül kialakításra. Kovács Zoltán szerint a fővárosiak csak néhány perces torlódásra számíthatnak, és Budapest élvezni fogja az elnökség előnyeit.

Bóka János, az európai uniós ügyekért felelős miniszter bemutatta a magyar soros elnökség prioritásait, amelyek között szerepel az új európai versenyképességi megállapodás, a védelmi ipar megerősítése, a migráció kezelése, és a demográfiai kihívások kezelése. A magyar kormány több mint 120 dossziét örököl a belga elnökségtől, amelyek közül 50 a Tanács előtt áll, 30 pedig az EP és a Tanács közötti egyeztetésnél tart.