Megkezdődött az ácsi katódanyag-gyár építése

Megkapta a szükséges engedélyeket és megkezdte az ácsi katódanyag-gyár építését a Bamo Technology Hungary Kft. – tájékoztatta a cég képviselője a helyieket az ácsi munkabizottság legutóbbi ülésén.

Az építkezés elindulásáról Fülöp Ferenc, a Bamo Technology Hungary Kft. közkapcsolati igazgatója számolt be az ácsi munkabizottság legutóbbi ülésén. A cég május 3-án kapta meg az egységes környezethasználati engedélyt, május 21-én pedig az építési engedélyt, ezek alapján kezdődhetett el a munka Ács határában.

Június 21-én helyére került az első tartóoszlop a majdani csarnok területén, ezzel megkezdődött a 41 ezer négyzetméteres létesítmény építése. A beruházás 1,3 milliárd eurós költségvetéssel valósul meg, és a Nagy Tavak és Vizes Élőhelyek Szövetsége által benyújtott kereset ellenére sem állt le, mivel annak nincs halasztó hatálya a beruházásra.

A BAMO Technology Hungary Kft. már aktívan jelen van az ácsi mindennapokban: május 22-én átadták azt a játszóteret, amely a cég 20 millió forintos támogatásából épült, és mintegy 10 kínai kollégájuk már május eleje óta Ácson lakik.

A munkabizottság ülésén elhangzott, hogy számos jelentős állami beruházás megvalósításáról is döntés született az elmúlt időszakban, többek között a térség víziközmű-hálózatának 27 milliárd forintból történő felújítása, egy új szennyvíztisztító telep építése, valamint további 17 milliárd forintból történő úthálózat-fejlesztés. Emellett kerékpárút is épül Bana és Ács között.

A cég vállalta a teljes átláthatóságot, és elindult a bábolnai monitoringrendszer, amelynek eredményeit havonta publikálják a város Facebook oldalán. A porképződés megakadályozása érdekében a BAMO mindkét településről szállíttat vizet, és ígéretet tett az esetlegesen szükségessé váló helyreállítási munkákban való részvételre.

A cég támogatja, hogy nyílt napokat tartson az építkezés ideje alatt, előzetes regisztrációt követően, amire várhatóan idén ősztől kerül sor. Az építkezés területéről kitermelt termőföld értékesítésére a cég továbbra is nyitott, a vásárlóknak kizárólag a földvédelmi járulékot kell megfizetniük.

A helyiek körében a bejelentés jelentős felháborodást okozott, mivel a polgármester egy héttel korábban még tagadta, hogy akkumulátorgyár jönne hozzájuk. A környéken aláírásgyűjtés indult a gyár ellen, és a nyolcfős önkormányzati testületből öten lemondtak a pozíciójukról.

A cégnél évi 100  ezer tonna gyártási kapacitással számolnak, ami az alapanyagokat és a végterméket összeadva napi 25 kamionos forgalmat jelent. Az ácsi gyár éves árbevétele a 2026-os indulás után várhatóan 4 milliárd euró, azaz 1500 milliárd forint lesz, ami a magyarországi gyárak között csak a győri Audi, a gödi Samsung és a kecskeméti Mercedes forgalmát múlja felül.