Átverős kínai csomagok és a Magyar Posta szerepe

Másfél hónapja foglalkozunk azzal a problémával, hogy átverős kínai webshopok csomagjai árasztják el hazánkat, amelyek kiszállításában a Magyar Posta és az MPL is részt vesz. A kérdés, hogy mennyire terheli felelősség az állami vállalatot ezért a gyakorlatért.

Március elején egy meg nem rendelt kínai csomaggal (gagyi okosórával) csaptak be egy vásárlót, amelynek kiszállításában a Magyar Posta és az ECSC is közreműködött. Azóta is rengeteg panasz érkezik az átverős csomagokkal kapcsolatban. Egy MPL-futár szerint a kézbesítők gyakran felismerik az átverésre utaló jeleket, de a posta eddig nem válaszolt arra, hogy tesznek-e lépéseket a probléma kezelésére. A Magyar Posta szerint ők csak a csomagok kézbesítését végzik, a vámkezelést pedig nem ők látják el. Azt állítják, hogy előzetes partnerkontrollt végeznek, de a részleteket üzleti titokra hivatkozva nem közölték. Eddig nem bontottak szerződést egyetlen kínai partnerükkel sem, és a panaszokra sem reagáltak. A posta csak hatósági rendelkezésre tarthatja vissza a csomagokat és a kapcsolódó összegeket. A posta szerint a küldemények tartalmát csak a szolgáltatás teljesítéséhez szükséges mértékben ismerhetik meg, és a veszélyes tárgyak szállítását szabályzat szabályozza. A posta rendszeresen tájékoztat a biztonsági kockázatokról és együttműködik a hatóságokkal. A posta jövőbeli tervei és üzleti kapcsolatai üzleti titoknak minősülnek, és az ECSC-vel kapcsolatos kérdésekre sem válaszoltak.

A Magyar Posta és az MPL tehát egyelőre nem vállal felelősséget az átverős csomagokért, és a jelenlegi helyzetben úgy tűnik, hogy a fogyasztók magukra maradnak a probléma kezelésében. Az állami vállalat hangsúlyozza, hogy a hatóságokkal együttműködnek, és a jogszabályoknak megfelelően járnak el. Az átverős csomagokkal kapcsolatos panaszok esetén a posta azt javasolja, hogy a károsultak mielőbb tegyenek rendőrségi feljelentést vagy fogyasztóvédelmi bejelentést.