Parlamenti verekedés és kormánykritikus reklám után szavazták meg Olaszországban a gazdag Északnak kedvező törvényt

Az olasz alsóház heves viták és egy komoly szurkolással kísért üléstermi verekedés után megszavazta a tartományoknak nagyobb autonómiát biztosító törvényt, amelyet a déli tartományok és az ellenzék Olaszország szétszakításával vádol, míg a Meloni-kormány a szükséges reformokról és nagyobb hatékonyságról beszél.

A differenciált autonómiáról szóló törvény, amelyet korábban a szenátus is elfogadott, hamarosan hatályba lép. Ez a törvény a gazdag északi régiókban népszerű Salvini-féle Liga egyik régi követelése volt, és Roberto Calderoli regionális miniszter volt a reform valódi atyja.

A törvény lehetővé teszi, hogy az olasz tartományok több területen, mint például az egészségügy, az oktatás, a környezetvédelem, a sport, az energia, a közlekedés, a kultúra és a külkereskedelem, nagyobb autonómiát kérjenek, és a helyi adókból többet tarthassanak meg. A fejlettebb északi tartományok várhatóan élnek majd ezzel a lehetőséggel a gyakorlatban.

Veneto és Lombardia, amelyek a Liga régi bástyáinak számítanak, valamint a baloldali vezetésű, Bologna székhelyű Emilia-Romagna már jelezte, hogy élni kíván a lehetőséggel. Az első becslések szerint ezzel összesen 190 milliárd eurót tarthatnak meg, ami az állami költségvetésbe ennyivel kevesebb bevételezést jelent, csökkentve az újraelosztás mértékét.

A törvény ellen több déli kormányzó és az országos szintű ellenzék is élesen tiltakozik. Szerintük Meloni engedett a koalíciós társ Salvini régi zsarolásának, miközben magára hagyja a szegényebb déli régiókat. Elly Schlein, a Demokrata Párt elnöke Meloni pártját, a Olasz Testvéreket (Fratelli d'Italia) Olasz szilánkokra vagy Fél-Olaszország Testvéreire keresztelné át, és pártja népszavazási aláírásgyűjtést kezdeményez a törvény ellen.

Eközben a kormánykritika egy másik formája is megjelent az olasz közéletben. A Stellantis csoport, amely az Alfa Romeo és a Fiat márkákat is magában foglalja, kreatív reklámmal válaszolt a kormány által megfogalmazott kritikákra. A kormány korábban bírálta az autóipari óriást azért, mert néhány modelljük nem Olaszországban készül. Az Alfa Romeo például a kritikák hatására átnevezte legújabb modelljét Milanóról Juniorra. A Fiat azonban egy reklám kampány keretében bemutatta a 500e modellt, minden embléma és felirat nélkül, hangsúlyozva, hogy az autó ikonikus dizájnja és az élet örömét kifejező stílusa alapján mindenki felismeri, hogy ez egy olasz Fiat, még logó nélkül is. Ez a válasz egyszerre szól az olasz kormánynak és a vásárlóknak, hangsúlyozva a Fiat egyediségét a mai, gyakran egyforma kinézetű autók között.